Audi Logo
Stories of Progress
Menu

Victorie istorică: Audi a câștigat Raliul Dakar

  • Cu sistemul său inovator de propulsie, Audi RS Q e-tron a câștigat cel mai dur raliu de deșert
  • Carlos Sainz/Lucas Cruz sărbătoresc astfel cea de-a patra lor victorie personală
  • Gernot Döllner: ”Audi a scris din nou istorie”

Neuburg a. D. Donau, 19 ianuarie 2024 – Audi scrie istorie: este pentru prima dată când un prototip auto cu propulsie electrică cu emisii reduse, cu baterie de înaltă tensiune și convertor de energie, și anume Audi RS Q e-tron, câștigă cel mai dur raliu de deșert din lume. Spaniolii Carlos Sainz/Lucas Cruz au reușit prima victorie Audi la Raliul Dakar, parcurgând 7.900 de kilometri și încheind raliul pe primul loc cu un avantaj de 1 oră și 20 de minute. De asemenea, a trecut linia de sosire și echipa Audi Mattias Ekström/Emil Bergkvist.

”Felicitări echipei Audi Sport pentru câștigarea Raliului Dakar,” a transmis Gernot Döllner, Președintele Consiliului de Administrație AUDI AG. ”Audi a scris din nou istorie în motorsport! Câștigarea celui mai dur raliu de deșert din lume cu un automobil electric este în mod evident ”Vorsprung durch Technik” (germ. mottoul Audi: Avans prin tehnologie) și arată în mod cât se poate de clar care este calea spre viitorul nostru electric.” Audi RS Q e-tron este un prototip echipat cu tracțiune integrală electrică. Energia de propulsie este furnizată de o baterie de înaltă tensiune și de un convertor de energie ce funcționează pe baza combustibilului rezidual reFuel, reducând astfel emisiile de CO2 cu 60% față de combustibilii uzuali.

”Cu revoluționarul nostru sistem electric de propulsie am reușit să ieșim victorioși din una dintre cele mai mari provocări ale motorsportului în doar trei ani de participare. Astfel continuăm o lungă serie de reușite avangardiste, pionieratul caracterizând în permanență marca Audi în cele patru decenii ale sale de participare la sporturile cu motor. Aș dori să mulțumesc întregii echipe pentru această performanță extraordinară la această ediție deosebit de dură a Raliului Dakar,” a declarat Oliver Hoffmann, membru al Consiliului de Administrație AUDI AG, responsabil pentru Dezvoltare Tehnică. La Raliul Dakar, Audi s-a confruntat la vârf cu mărcile Toyota și Ford, precum și cu adversarii foarte experimentați de la Prodrive care s-au dovedit a fi oponenți greu de înfrânt.

Echipa Carlos Sainz/Lucas Cruz și-au asigurat marea victorie după ce a condus raliul fără întrerupere începând cu a șasea etapă. Pentru cei doi spanioli care au mai terminat acest raliu pe primul loc în 2010, 2018 și 2020, de fiecare dată cu altă marcă, aceasta este cea de-a patra victorie și totodată a doua victorie repurtată de echipă pentru Grupul Volkswagen. Și totuși dublul campion WRC Sainz și copilotul său foarte experimentat nu au putut fi siguri de victorie până la scurt timp înainte de încheierea concursului. Sébastien Loeb/Fabian Lurquin de la echipa BRX s-au demonstrat a fi adversari puternici, continuând să recupereze din diferență până ce automobilul le-a suferit o avarie în penultima zi. ”Este o performanță a unei echipe impresionante,” a declarat directorul Audi Motorsport, Rolf Michl. ”Toți au tras la maximum pentru a face posibil acest rezultat istoric. Mii de mulțumiri echipei fantastice! Astăzi am scris un nou capitol pentru Audi, dar și un nou capitol în istoria Raliului Dakar.”

Raliul Dakar 2024 a însemnat etape zilnice care adeseori au depășit 400 de kilometri, două etape-maraton cu asistență de service redusă sau chiar inexistentă, precum și 4.600 de kilometri contra-cronometru și un total de 7.883 de kilometri. Bolovanii ascuțiți și macadamul, dar și lanțurile de dune extrem de înalte ale deșertului Empty Quarter din Peninsula Arabică și navigația adeseori dificilă au solicitat echipelor să dea maximum posibil. Carlos Sainz, care la cei 61 de ani ai săi se poate uita înapoi la o carieră de pilot de raliu de circa 4 decenii, a condus anul acesta alături de coechipierul său, Lucas Cruz raliul în opt zile în toate cele 12 etape.

Celelalte două echipe Audi au demonstrat, la rândul lor, performanțe excelente încă de la începutul competiției. Suedezii Mattias Ekström/Emil Bergkvist au câștigat prologul de la începutul raliului și au urcat în clasamentul general pe locul doi, după Sainz/Cruz până la ziua de pauză de după primele șase etape. O defecțiune la puntea spate intervenită în a șaptea etapă i-a costat însă toate șansele. Stéphane Peterhansel, care deține recordul cu 14 victorii Dakar, s-a situat pe locul al șaselea, cu puțin timp înainte de jumătatea competiției, după ce a repurtat anul acesta a 50-a sa victorie personală de etapă cu un automobil și 83 de etape câștigate per total, inclusiv cu motocicleta. O defecțiune a sistemului hidraulic l-a aruncat înapoi pe locul 22 în a șasea etapă, împreună cu compatriotul său francez, Edouard Boulanger.

Ambele echipe de piloți s-au pus în slujba echipei Audi Sport. Directorul Audi Motorsport, Rolf Michl și Sven Quandt, directorul de echipă al partenerului Q Motorsport au implementat o strategie perfectă la cea de-a 46-a ediție a renumitului raliu. Și în toate situațiile, fie când s-a decis tactic ca echipele să rămână intenționat în urmă pentru a nu fi nevoite să deschidă a doua etapă-maraton sau atunci când a fost nevoie de susținerea echipei Carlos Sainz/Lucas Cruz, aflată la conducerea ralului, managementul s-a putut baza în permanență pe echipele sale puternice. La fel s-au putut bizui și pe personalul de suport al tuturor echipelor de piloți, personal care a muncit intens și în condiții fizice foarte solicitante de-a lungul acestui raliu dur și îndelungat. Echipa Ekström/Bergkvist a terminat evenimentul între primii 50.

Audi Sport a reușit să aducă foarte rapid Audi RS Q e-tron la o maturitate suficientă pentru a putea câștiga raliul în doar 3 ani. Astfel, sub ”bagheta” directorului tehnic Dr. Leonardo Pascali, Audi Sport a scris din nou istorie cu un sistem inovator de propulsie. Aceasta după ce tracțiunea integrală quattro a schimbat raliul pentru totdeauna în anii 80 și a repurtat apoi victorii și titluri în serie pe circuit. Apoi, Audi și-a demonstrat enorma capacitate de inovare la Le Mans. Motorul eficient TFSI, sistemul electrificat e-tron cu tracțiune integrală quattro și diferite tehnologii precum farurile Matrix LED și Audi laser light sunt toate mărturii ale forței inovatoare extraordinare ale mărcii, precum și ale implementării mottoului său ”Vorsprung durch Technik”. Primul automobil pur electric de curse al mărcii Audi a fost lansat în Formula E, înainte ca marca să înfrunte provocările extreme ale Raliului Dakar și să devină primul producător care a câștigat vreodată Raliul Dakar cu un automobil cu sistem electric de propulsie.

Notă pentru editori: Declarațiile tuturor piloților și copiloților, precum și ale persoanelor responsabile vor fi publicate într-un comunicat de presă separat.