Încărcarea rapidă a unei mașini electrice – ce trebuie să luați în considerare

Odată cu creșterea popularității vehiculelor electrice, problema unei infrastructuri de încărcare rapidă și eficientă devine din ce în ce mai importantă. În timp ce autonomia mașinilor electrice moderne este în continuă creștere, încărcarea rapidă rămâne un factor decisiv pentru utilizarea de zi cu zi și confortul la volan. Acest articol face lumină asupra funcționării stațiilor de încărcare rapidă, informații importante despre viteza de încărcare și sfaturi pentru încărcarea cât mai eficientă posibil.

Ce este o stație de încărcare rapidă și cum funcționează?

O stație de încărcare rapidă, cunoscută și sub numele de stație de încărcare de mare putere (HPC), este o stație specială de încărcare pentru vehicule electrice care oferă o putere mare de încărcare pentru încărcarea rapidă a unei baterii de mașină electrică . Spre deosebire de stațiile convenționale de încărcare cu curent alternativ (AC = curent alternativ), stația de încărcare rapidă funcționează cu curent continuu (DC = curent continuu), ceea ce reduce semnificativ timpii de încărcare . În timp ce în cazul stațiilor de încărcare AC, curentul alternativ al stației de încărcare trebuie mai întâi convertit în curent continuu (acest lucru se face în încărcătorul de bord al vehiculului), stația de încărcare rapidă se ocupă singură de această conversie .

Încărcarea rapidă permite transmiterea curentului continuu direct către baterie cu pierderi reduse . Stațiile de încărcare rapidă au o putere de 50 până la 350 kW în majoritatea cazurilor, ceea ce face posibilă încărcarea unui vehicul în câteva minute.

Diferite stații de încărcare rapidă

Stațiile de încărcare rapidă diferă nu numai prin puterea de încărcare, ci și prin tipul de priză. Următoarele sunt principalele tipuri:

CCS (sistem de încărcare combinat, mufă tip 2)

Acest tip de conector folosit de Audi este standardul internațional și cel mai utilizat conector din Europa. CCS acceptă atât încărcarea AC, cât și DC. În prezent, stațiile de încărcare rapidă de acest tip cu o putere de până la 350 kW sunt comune.

Anumite hibrizi plug-in Audi (PHEV) pot fi, de asemenea, încărcate deosebit de rapid printr-o priză CCS.

Ce afectează viteza de încărcare?

  • Performanța stației de încărcare: Puterea maximă de încărcare a unei stații determină cât de repede poate fi încărcată bateria. O stație cu putere mai mare poate încărca bateria vehiculului mai repede, cu condiția ca și vehiculul să poată utiliza această putere.
  • Baterie și temperatura ambiantă: starea și temperatura bateriei afectează viteza de încărcare. Bateriile se încarcă mai eficient atunci când se află într-un interval optim de temperatură. Temperaturile mai scăzute, în special, pot reduce viteza de încărcare, deoarece vehiculul trebuie mai întâi să încălzească bateria.
  • Starea bateriei: Manipularea corectă a bateriei contribuie la o viteză eficientă de încărcare. În timp, performanța sau durata de viață a unei baterii poate scădea ușor, ceea ce poate fi compensat printr-o manipulare atentă .
  • Model vehicul: Datorită timpilor de încărcare diferiți ai diferitelor vehicule electrice, acest lucru afectează și viteza procesului de încărcare.

Sfaturi pentru încărcare rapidă

  • Planificare în avans: Luați în considerare nivelul de încărcare, precum și autonomia estimată la plecare și planificați opririle de încărcare de-a lungul traseului în consecință. Cu aplicația MyAudi, opririle necesare la stațiile de încărcare pot fi integrate automat în traseu pentru a fi pregătite optim. Toate sistemele de navigație Audi de la modelele e-tron au integrat și planificatorul de rute e-tron. Aceasta ia în considerare și topografia și calculează intervalul curent și posibilele opriri de încărcare pe baza consumului mediu și a altor factori.
  • Timpi optimi de încărcare: O încărcare completă de 100% nu are sens, deoarece puterea sau viteza de încărcare scade semnificativ de la 80%. Prin urmare, este adesea mai eficient să opriți încărcarea la 80%, cu excepția cazului în care puterea maximă este absolut necesară (de exemplu, în călătorii foarte lungi). Pentru a acoperi cât mai multă distanță într-un timp scurt, încărcarea până la 100% nu are sens. Așa-numita curbă de încărcare descrie cursul procesului de încărcare a mașinilor electrice. Este un concept important pentru a înțelege cât de repede se încarcă o mașină electrică în momente diferite.
  • Precondiționarea bateriei: O baterie care a fost precondiționată (adică bateria a fost răcită sau încălzită în avans) poate fi încărcată mai eficient și mai rapid. Acest lucru este util mai ales la temperaturi extreme iarna sau vara pentru a minimiza timpul de încărcare și a economisi bateria. În cele mai recente modele din seria Audi e-tron , autovehiculul se ocupă automat de precondiționarea bateriei atunci când ghidarea rutei este activă sau când o stație de încărcare intră în destinație.

Încărcarea eficientă și, prin urmare, rapidă a vehiculelor electrice este un aspect esențial al electromobilității care devine din ce în ce mai important. Înțelegerea factorilor precum puterea de încărcare și temperatura bateriei este crucială pentru a optimiza timpii de încărcare și pentru a asigura o funcționare prietenoasă cu bateria. Bateriile litiu-ion ale modelelor electrice Audi impresionează printr-o performanță de încărcare rapidă deosebit de eficientă, crescând semnificativ autonomia în 10 minute.