Text: Patricia Jell – Foto: AUDI AG – Timp de lectură: 4 min
Q8 e-tron: Consum mixt energie electrică1: 20,1–24,4 kWh/100 km (WLTP); emisii mixte de CO21: 0 g/km (WLTP)
Pentru acest automobil sunt disponibile exclusiv valorile pentru consum determinate conform prevederilor WLTP. Valorile NEDC nu sunt disponibile.
O serie amplă de măsuri confirmă abordarea sustenabilă a fabricii Audi din Bruxelles: sistemul fotovoltaic cu o suprafață de aproximativ 107.000 m² furnizează energie electrică verde, de pildă, pentru producție.
O serie amplă de măsuri confirmă abordarea sustenabilă a fabricii Audi din Bruxelles: sistemul fotovoltaic cu o suprafață de aproximativ 107.000 m² furnizează energie electrică verde, de pildă, pentru producție.
În sud-vestul capitalei belgiene Bruxelles se află un centru pentru mobilitatea durabilă a viitorului: Audi Bruxelles. Fabrica produce noul model Audi Q8 e-tron2 și este, totodată, o fabrică deosebit de avansată în domeniul decarbonizării producției. "Am fost prima fabrică Audi care a reușit să producă cu amprentă neutră de CO23, ceea ce a fost certificat în 2018,” explică Christian Stragier, responsabil de mediu în cadrul Audi Bruxelles. Fabrica este totodată prima unitate de fabricație de automobile de serie mare din segmentul premium din lume certificată independent ca având amprentă neutră de CO2.
Acest lucru a putut fi realizat prin aplicarea unui pachet amplu de măsuri. O mare parte a economiilor de CO2 (circa 95%) se datorează trecerii la energia provenită din resurse regenerabile. Astfel, fabrica de aproape 54 de hectare utilizează exclusiv energie electrică verde belgiană și biogaz, care este achiziționat din întreaga Europă. Mai mult, fabrica în sine produce, de asemenea, energie. De exemplu, aici se află unul dintre cele mai mari sisteme fotovoltaice din regiune, ce generează anual aproximativ 9.000 megawați-oră de energie electrică, pe aproximativ 107.000 de metri pătrați.
Pentru a economisi apă curată, de exemplu, în atelierul de vopsitorie, începând cu 2023 este utilizată din ce în ce mai mult apă refolosită în producție. Această apă provine de la stația de tratare a apelor uzate învecinată.
Jan Maris, în calitate de manager de producție la Audi Bruxelles, a asistat și a contribuit la modelarea tranziției de la vehiculele cu combustie, la modelele e-tron. Pentru el, aceasta este și o chestiune de atitudine.
Pentru a economisi apă curată, de exemplu, în atelierul de vopsitorie, începând cu 2023 este utilizată din ce în ce mai mult apă refolosită în producție. Această apă provine de la stația de tratare a apelor uzate învecinată.
Jan Maris, în calitate de manager de producție la Audi Bruxelles, a asistat și a contribuit la modelarea tranziției de la vehiculele cu combustie, la modelele e-tron. Pentru el, aceasta este și o chestiune de atitudine.
Filozofia noastră: un automobil premium poate lua naștere doar într-un mediu premium.
La fel de important: economisirea de energie. "Mai presus de toate, acest lucru necesită o schimbare de atitudine", spune Jan Maris, șeful producției la Audi Bruxelles. Echipa sa din cadrul departamentului de caroserii, vopsitorie și asamblare s-a confruntat cu multe provocări în cursul trecerii la mobilitatea electrică. Înainte de modelul electric Audi e-tron, până în 2018, Audi Bruxelles producea un model relativ mic, și anume Audi A1. Astfel, nu numai tehnologia de propulsie s-a schimbat și diferitele procese de lucru corespunzătoare, ci și dimensiunea și greutatea vehiculelor. Sistemele au fost mărite și adaptate în consecință. Reconfigurarea fabricii în condițiile continuării producției a durat 2 ani, în care mare parte dintre angajați a participat la cursuri de convertire profesională și instruire.
În același timp, producția a fost analizată în detaliu din punctul de vedere al potențialului de sustenabilitate și a fost optimizată în consecință: de exemplu, temperatura halelor a fost redusă de la 22 la 18 de grade, sau lumina din săli este acum stinsă complet în timpul pauzelor și este redusă la 80% în timpul orelor de lucru. Multe sisteme complet automate funcționează acum în întuneric, altele au fost înlocuite cu alternative mai eficiente din punctul de vedere al resurselor. ”Pentru noi, aceasta este o filozofie: un automobil premium poate lua naștere doar într-un mediu premium,” spune Maris. Iar premium, așa cum sunt toți de acord la Audi, este de neconceput în ziua de azi fără sustenabilitate, în special pentru automobilele electrice.
Astfel, Audi Bruxelles a devenit un model în domeniul decarbonizării, din care se pot inspira și de la care pot învăța și alte fabrici din grup, spune Christian Stragier. Pentru că, până în 2025, toate locațiile Audi vor produce cu amprentă neutră de CO23, acesta fiind unul dintre obiectivele principale ale programului de mediu Audi "Mission:Zero".
Dar nici la Bruxelles, misiunea nu s-a încheiat încă. În cadrul fabricii, se caută în mod constant idei pentru a economisi anual adiţional încă 3% din energie. Iar fabrica reușește de fiecare noi rezultate spectaculoase. De la sfârșitul anului 2023, stația de tratare a apelor uzate din vecinătate va trata apele uzate de la Audi Bruxelles, returnând apoi așa-numita apă gri, care este apoi utilizată din nou în producție. Astfel, în fiecare an se economisesc 100.000 de metri cubi de apă potabilă. responsabilul pentru mediu, Stragier, privind spre viitor, are trecută pe primul loc în agendă căutarea de surse alternative de energie care ar putea înlocui gazul.
Am fost prima fabrică din Grupul Audi care a produs cu amprentă neutră de CO₂³.
În calitate de responsabil de mediu la Audi Bruxelles, Christian Stragier se concentrează pe măsurile de decarbonizare a producției.
Fabrica construită pe aproape 54 de hectare, folosește doar energie electrică verde și biogaz ca surse de energie. În plus, fabrica produce și propria energie la fața locului.
În calitate de responsabil de mediu la Audi Bruxelles, Christian Stragier se concentrează pe măsurile de decarbonizare a producției.
Fabrica construită pe aproape 54 de hectare, folosește doar energie electrică verde și biogaz ca surse de energie. În plus, fabrica produce și propria energie la fața locului.
În viitor, inovații precum inteligența artificială ar putea crește potențialul în producție, spune Jan Maris. Exemple există deja, cum ar fi FinRob. Robotul colaborativ utilizează un senzor pentru a detecta dacă a fost utilizat suficient adeziv la portiere. În trecut era necesar ca un număr de portiere selectate aleatoriu să fie distruse pentru a verifica acest aspect. ”Acum facem economie de multe tone de CO2 pentru că nu mai trebuie să casăm materialele.” De asemenea, trebuie să ne uităm și mai departe de fabrică, pentru ca automobilele precum Audi Q8 e-tron2 să poată fi produse sustenabil. Astfel, Audi le solicită furnizorilor să producă celule de baterii exclusiv cu energie provenită din surse regenerabile. Iar piesele din alte fabrici care sunt necesare pentru asamblarea modelului Audi Q8 e-tron2, cum ar fi modulele de baterii, sunt acum transportate de la fabrica Audi Györ din Ungaria la Bruxelles cu transport de marfă fără dioxid de carbon, în locul camioanelor. Toate acestea sunt măsuri menite să economisească CO2.
La fabrica din Bruxelles, aproximativ 5% din emisii sunt compensate3 în prezent prin proiecte de mediu, deoarece acestea nu pot fi încă evitate. Este vorba, de pildă, de emisiile cauzate de delegațiile angajaților din producție. Obiectivul lui Stragier este clar, după cum ne spune: să lucreze mai departe în direcția reducerii necesarului de compensare. ”O fabrică Zero-Impact, o companie autonomă din punct de vedere energetic, cu toate circuitele închise, aceasta ar fi viziunea.”
Din 14 decembrie 2022, de pe liniile de producție din Bruxelles iese Audi Q8 e-tron2, înlocuindu-și predecesorul, Audi e-tron, care a fost produs în Belgia între 2018 și 2022.
Din 14 decembrie 2022, de pe liniile de producție din Bruxelles iese Audi Q8 e-tron2, înlocuindu-și predecesorul, Audi e-tron, care a fost produs în Belgia între 2018 și 2022.