Text: Bernd Zerelles - Foto: Dirk Bruniecki - Timp de citire: 5 min
Vehiculul prezentat este un vehicul concept care nu este disponibil ca vehicul de serie.
Claus Potthoff este designer de produse și vehicule și lucrează pentru Audi de peste trei decenii. El a devenit șef al Departamentului strategiei de design în 2011 și a dezvoltat acest departament.
Claus Potthoff este designer de produse și vehicule și lucrează pentru Audi de peste trei decenii. El a devenit șef al Departamentului strategiei de design în 2011 și a dezvoltat acest departament.
Claus, ce înseamnă, de fapt, strategia de design? Strategia de design este un subiect cu foarte multe fațete. Începe cu gândirea modului în care designul va evolua în viitor, ținând cont de influențele sociale viitoare, adică de semnificația designului într-un sens mai larg. Dar apoi, bineînțeles, strategia de design se referă și la designul produselor noastre, planificând în avans modul în care se va dezvolta conceptul vehiculului și limbajul de design. Baza pentru aceasta este filosofia de design: Care este obiectivul nostru principal? Acesta este punctul în care ne-am definit parcursul în urmă cu câțiva ani: Noi proiectăm experiențe, nu mai proiectăm doar produse. Produsul ca hardware în sine este doar o parte a unei experiențe de design. Noile tehnologii, comunicarea și digitalizarea determină din ce în ce mai mult proiectarea și, mai ales, utilizarea vehiculelor. Aceasta înseamnă că nu mai este suficient să proiectezi forma; trebuie să proiectezi și mediul, adică experiențele pe care le poți avea cu vehiculul. Îl compar întotdeauna cu un smartphone. Are un design de produs clasic și frumos. Dar mult mai important este ceea ce pot face cu el, ceea ce pot experimenta cu el, cum îmi pot organiza viața cu el. Tocmai în acest fel, experiențele vor avea un impact mult mai mare asupra vehiculului în viitor. Este important să planificăm din timp în ce direcție dorim să ne dezvoltăm din punct de vedere strategic. Conceptul Audi activesphere¹, de exemplu, demonstrează esența acestui caracter de experiență.
O experiență reprezintă ceva mai abstract, nu un design vizibil, tangibil. Chiar și în designul clasic există, desigur, experiența. Experiența estetică de a vedea o mașină frumoasă, proporțiile, dinamica. Apoi, în interior, cum este calitatea atunci când ating lucrurile și simt valoarea. Bineînțeles, acesta este, de asemenea, un lucru care le oferă clienților noștri o experiență care îi poate captiva emoțional. Iar aceste experiențe se extind acum foarte mult pentru a include subiecte digitale care nu sunt tangibile din punct de vedere fizic. Afișajele și conectivitatea din vehicul impun cerințe complet noi pentru interfața și experiența utilizatorului. Pe de o parte, ecranele și suprafețele de proiecție ocupă din ce în ce mai mult spațiu în vehicul. Dar digitalizarea schimbă, bineînțeles, modul în care este operat vehiculul și modul în care sunt gestionate informațiile în vehicul. De aceea, numim acest lucru design de experiență sau Experience Design. Și este foarte important pentru noi să poți simți și standardul premium care caracterizează Audi.
Produsul ca hardware în sine este doar o parte a unei experiențe de design.
Deconstructivismul a deschis noi drumuri în arhitectură. Acest lucru îl inspiră pe Claus Potthoff.
Claus Potthoff: Audi Design creează experiențe holistice care merg dincolo de produs.
Deconstructivismul a deschis noi drumuri în arhitectură. Acest lucru îl inspiră pe Claus Potthoff.
Claus Potthoff: Audi Design creează experiențe holistice care merg dincolo de produs.
Vor avea vehiculele în curând un aspect și mai futurist? Sau designul evoluează treptat? Mi-a fost întotdeauna greu să folosesc termenul futurist. Unele dintre studiile noastre au fost foarte futuriste. Și cu cât te apropii mai mult de data preconizată pentru care au fost proiectate aceste studii, cu atât limbajul de design se dezvoltă mai mult în această direcție. La Audi, preferăm o dezvoltare a designului continuă, dar dinamică. Pentru că dorim să menținem legătura între ceea ce este astăzi și ceea ce vom face mâine. Acești pași în designul exterioarelor sunt uneori un pic mai mari și alteori un pic mai mici. Dar îi puteți recunoaște în noile modele la fiecare aproximativ trei-patru ani. În prezent, multe dintre vehiculele noastre sunt foarte emoționale și, de asemenea, foarte puternic definite de linii clare. Acum facem pasul spre un limbaj de design care este oarecum mai delicat și mai fluid. În care reducem în principiu liniile și lucrăm mai mult cu volume și suprafețe întinse. Lumea noastră este atât de complexă, suntem în mod constant expuși la atât de multe impresii vizuale, încât vehiculele Audi ar trebui să fie un refugiu de liniște. Vrem să atingem oamenii emoțional cu designul vehiculelor noastre și să creăm experiențe semnificative pentru ei. Audi RS e-tron GT1 și Audi Q4 e-tron sunt deja vehicule care se îndreaptă un pic mai mult în această direcție delicată. Acest lucru va continua și în anii următori.
Vrem să atingem emoțional oamenii cu designul vehiculelor noastre și să creăm experiențe semnificative pentru ei.
Claus Potthoff a studiat designul de produs și de vehicule la Universitatea din Pforzheim, înainte de a se specializa în designul exterior al automobilelor. A lucrat în domeniul designului la Audi în diferite funcții și locații, din 1991. Încă de la sfârșitul anilor 1990, Potthoff s-a dedicat designului strategic, devenind șeful Departamentului de strategie de design în 2011, dezvoltând un departament care este activ din 2014. Pasiunea sa personală este fotografia.
Pentru Potthoff, a simți valoarea este încă o experiență în designul clasic.
Strategia de design privește în perspectivă la modul în care designul se va dezvolta în viitor. Claus Potthoff: Audi Design creează experiențe holistice care merg dincolo de produs.
Pentru Potthoff, a simți valoarea este încă o experiență în designul clasic.
Strategia de design privește în perspectivă la modul în care designul se va dezvolta în viitor. Claus Potthoff: Audi Design creează experiențe holistice care merg dincolo de produs.
Ați spus la început că strategia de design este influențată și de factori sociali. Care sunt cei mai importanți factori determinanți aici? Din ce influențe se inspiră Audi? Întrebarea este, bineînțeles, ce schimbări și posibilități tehnologice există? Pentru că evoluțiile în acest domeniu sunt foarte dinamice. Și apoi suntem extrem de preocupați de internaționalizare, de influențele majore din cele trei piețe. Deci, Europa. Apoi, există piața nord-americană, care este, desigur, foarte diferită în ceea ce privește cerințele pieței și ale clienților. Există, însă, și piața chineză, care se dezvoltă într-un ritm foarte rapid, semnificativ mai rapid decât toate celelalte piețe. Scopul nostru este, bineînțeles, să ne scufundăm în aceste piețe și regiuni pentru a afla ce este nou și ce va fi important pentru clienți în viitor. În China, în special, structura clienților este complet diferită. Clientela noastră de acolo este semnificativ mai tânără decât cea din celelalte piețe. Mulți clienți de vehicule premium sunt cumpărători aflați la prima achiziție. Acest lucru înseamnă că abordează subiectul mașinilor într-un mod complet diferit. Tocmai de aceea am adoptat o nouă abordare în dezvoltarea Audi urbansphere concept2, pe care l-am prezentat în China anul trecut, o co-creație împreună cu receptorii de trenduri chinezi special selectați și clienții potențiali. I-am implicat încă de la începutul procesului de design: ce vă doriți de la un astfel de concept de vehicul? A fost o colaborare foarte fructuoasă și foarte bună.
Asta înseamnă că influențele progresive din partea clienților au, de asemenea, un impact asupra strategiei de design? Da, se poate observa că dezvoltarea rapidă a pieței chineze are o influență. Va fi foarte interesant de văzut cum va continua acest lucru în următorii ani. Acesta este motivul pentru care este o perioadă foarte interesantă pentru noi în design în acest moment, deoarece continuăm să ne dezvoltăm designul pentru a îndeplini cu succes aceste noi cerințe. Multe lucruri se schimbă și în ceea ce privește conceptele de vehicule. Vor mai exista aceste clasificări clasice – acesta este o berlină, un hatchback, un break sau un SUV? În ceea ce privește forma caroseriei, există din ce în ce mai multe vehicule hibride. Suntem foarte în ton cu vremurile și avem o mulțime de idei în acest moment.
Claus Potthoff își preia ideile despre modul în care funcționează lucrurile și din cărți - în special din cele despre arhitectură.
Claus Potthoff își preia ideile despre modul în care funcționează lucrurile și din cărți - în special din cele despre arhitectură.