Text: Bernd Zerelles - Foto: Matthias Ziegler - Timp de lectură: 7 min
Automobilul prezentat aici este un prototip, ce nu este disponibil ca autovehicul de serie.
Pe baza unei proiecții digitale, Sid Odedra, Șeful UI/UX Design Audi explică modul în care noul sistem Audi dimensions permite o experiență imersivă la bordul automobilului.
Pe baza unei proiecții digitale, Sid Odedra, Șeful UI/UX Design Audi explică modul în care noul sistem Audi dimensions permite o experiență imersivă la bordul automobilului.
Sid, ne vom conduce în curând mașinile cu ochelari de mixed-reality2? Multe prototipuri de automobile descriu o viziune asupra viitorului care sper să și devină realitate. Vreau să arăt cât de aproape suntem în fapt și să fac ca această viziune să poată fie experimentată în viața reală. Vorsprung durch Technik în User Interface Design (UI) în User Experience Design (UX) înseamnă la Audi: vrem să fim vârful de lance în dezvoltarea acestei tehnologii și să o folosim pentru a îmbogăți experiența, nu doar să vorbim despre asta.
Șeful tău, Marc Lichte, Directorul departamentului de Design Audi, spune că în design, totul începe la UI/UX și se sfârșește la UI/UX, adică la tine. Ce înseamnă asta? Eu spun mereu că UI/UX este asemeni unui suport de carte pentru acest proces. Cum îi comunic omului tehnologia? Cum este experiența? UX, adică User Experience – experiența pe care o au utilizatorii trebuie să înceapă întotdeauna de la a înțelege utilizatorul. Trebuie să recunoaștem care este problema pe care încercăm să o soluționăm. După ce am înțeles problema, dezvoltăm soluții la care utilizatorul este situat în poziție centrală. Toate echipele departamentului de design sunt implicate în proiectare. Iar în celălalt capăt avem UI, adică User Interface, interfața, locul efectiv în care produsul sau dispozitivul întâlnește omul. Cum va schimba UI/UX experiența noastră cu automobilul? Audi are o experiență de 100 de ani în fabricarea de automobile. Abia în ultimii 10 ani a apărut și provocarea aceasta, numită UI/UX. În prezent ne aflăm într-adevăr într-o fază de transformare, în care UI/UX devine elementul central al produsului, Noi toți avem în viața de zi cu zi aceste dispozitive în buzunar, pe mână... În acest context se pun întotdeauna două întrebări: Este produsul util? Și mai mult, este o experiență bună? Trebuie să privim și automobilul din această perspectivă. Mie îmi place această expresie pe care Audi o folosește și pentru prototipurile sale de automobile: Experience Device. Automobilul este încă o componentă a ecosistemului nostru digital.
Englezul Sid Odedra este Directorul diviziei UI/UX a departamentului de Design Audi. El are o experiență vastă în design, tehnologie și robotică.
Audi dimensions îmbogățește cu informații utile mediul în care se mișcă automobilul.
Englezul Sid Odedra este Directorul diviziei UI/UX a departamentului de Design Audi. El are o experiență vastă în design, tehnologie și robotică.
Audi dimensions îmbogățește cu informații utile mediul în care se mișcă automobilul.
Automobilul este încă o componentă a ecosistemului nostru digital.
Având în vedere că clientul este obișnuit cu smartphone-ul său, smartwatch-ul său și computerul său, va trebui ca și automobilul viitorului să funcționeze la fel? Aș spune că totul trebuie să se îmbine fluent din perspectiva utilizatorilor. Pentru că nu degeaba folosim dispozitivele de acest fel atât de natural în cotidianul nostru: deoarece pur și simplu funcționează bine. Sunt mereu actuale, funcționează bine împreună, poți trece foarte simplu de la unul la altul. Automobilul trebuie să se integreze, de asemenea, în același sens în cotidianul nostru. Ca însoțitor util și perfect integrat. Trebuie să evolueze în același sens cu cerințele noastre. Nu trebuie să ai senzația că utilizezi automobilul în modalitățile tradiționale. Automobilul trebuie să îți vină în întâmpinare, la fel cum o fac și celelalte dispozitive. Prin ce concept tehnic se poate realiza așa ceva? Vorbim de un viitor în care dispozitivele migrează din buzunar și de la mână, pe fața utilizatorului. Elementul central al sistemului nostru este o pereche de ochelari de mixed-reality2, ce permite integrarea tuturor informațiilor din realitatea extinsă, cu lumea care ne înconjoară. Pentru că noi nu vedem acești ochelari MR doar ca dispozitiv pentru divertisment, așa cum sun văzuți de restul lumii. Pentru noi este important să afișăm în lumea din jurul nostru un nou nivel de informații, care să ne ajute în exercitarea activităților noastre.
Cu ochelarii de mixed-reality2, caroseria poate fi eliminată din imagine, și poate fi observată interacțiunea roții cu terenul pe care se deplasează. Este ceea ce noi numim la Audi: quattro Vision.
Sid Odedra poartă ochelarii de mixed-reality2, care localizează utilizatorul în spațiu prin laserscanning tridimensional și camere video.
Cu ochelarii de mixed-reality2, caroseria poate fi eliminată din imagine, și poate fi observată interacțiunea roții cu terenul pe care se deplasează. Este ceea ce noi numim la Audi: quattro Vision.
Sid Odedra poartă ochelarii de mixed-reality2, care localizează utilizatorul în spațiu prin laserscanning tridimensional și camere video.
Ochelarii de mixed-reality permit o interacțiune perfect integrată.
Cum funcționează aceasta concret? Audi activesphere concept1 prezintă varianta actuală cea mai avansată a acestei tehnologii cu mixed-reality: o experiență mai bună, cu mai puțină tehnologie aparentă la interior. Noi vrem ca oamenii să aibă experiențe imersive cu interfața. Această interfață nu mai este limitată de rame, ecrane sau proiecții. Este definiția perfectă a imersiunii. Utilizatorul se află cu adevărat în centrul acestui univers. Este ceea ce numim Audi dimensions. Obiectivul este de a crea o experiență fără limite. Putem accesa informațiile acolo unde le dorim și atunci când le dorim. Contracția și expansiunea demonstrează flexibilitatea sistemului. Când nu avem nevoie de informații, afișajul se poate reduce la dimensiunea minimă. Dar când avem nevoie sau ne dorim informațiile, UI se poate extinde și este instantaneu la îndemână. Inteligența sistemului îi vine deci utilizatorului în întâmpinare, fără a-l suprasolicita cu informații și interacțiune. Pentru Audi, performanțele dinamice sunt întotdeauna o prioritate centrală. Chiar și atunci când automobilele sunt automatizate, vrem în continuare să oferim cea mai bună experiență dinamică. Vrem deci să punem la dispoziția ocupanților noi informații, pe care ei nu le-au văzut încă înainte. De exemplu la condusul pe teren accidentat: care informații adiționale mă ajută să mă deplasez pe teren dificil? Ochelarii de mixed-reality2 îmi arată deci informații diferite în funcție de situație? Sistemul Audi dimensions are trei planuri spațiale, trei niveluri de informare: mai întâi avem informațiile din cabina pasagerilor, cele care tradițional pot fi găsite la nivelul volanului. Apoi putem afișa informații în cadrul parbrizului. Și apoi mai există un câmp văzut în spațiu, care se extinde de la capota frontală până în spațul din jurul automobilului. Aici afișăm informațiile de care avem nevoie în spațiul din jurul nostru. Când utilizatorii părăsesc carosabilul, le punem acolo la dispoziție mai multe informații despre terenul pe care se deplasează, le arătăm pe unde este cea mai sigură cale. Informații în timp real privind condițiile meteo și pericolele. Dar și: Cât de abruptă este înclinația? Unde ar putea fi obstacole? Cu ochelarii poți, de exemplu, de asemenea, elimina din imagine caroseria, pentru a observa interacțiunea roții cu terenul pe care se deplasează. Am numit această funcție quattro Vision: vizualizarea experienței quattro.
Sid Odedra provine din Londra, Marea Britanie și are o diplomă universitară în Designul produselor, un master în Ingineria designului și un doctorat în Robotică (lucrarea de diplomă este intitulată ”Optimizarea conduitei în teren dificil a automobilelor autonome fără ocupanți”). El conduce echipele creative și tehnice formate din designeri, ingineri și ciberneticieni în diferite domenii, precum industria auto, militară, de divertisment, modă și tehnologie, în cadrul unor proiecte internaționale de nivel foarte ridicat. În fostul său studio din Londra, el s-a angajat să combine forma și funcția în utilizarea tehnologiilor, astfel încât să ia naștere „Things that Amaze“. Apoi el s-a mutat și a lucrat în Silicon Valley. În prezent el este Directorul diviziei UI/UX din cadrul departamentului de Design Audi.
Nivelurile de informare Audi dimensions nu sunt limitate doar la bordul automobilului, ci sunt, de asemenea, plasate virtual în spațiul care înconjoară automobilul.
Nivelurile de informare Audi dimensions nu sunt limitate doar la bordul automobilului, ci sunt, de asemenea, plasate virtual în spațiul care înconjoară automobilul.
Vor deveni și ochelarii de mixed-reality2 un device pe care îl vom purta permanent cu noi așa cum o facem azi cu smartphone-ul? Da, pentru că la ecosistemul digital, esențial este să îți poți lua dispozitivele cu tine, fie ochelari sau alte dispozitive, și să poată fi utilizate facil. Ochelarii2 sunt parte a unei experiențe centrale, nu sunt un obiect pe care să îl pui în torpedou, ci aduc plus valoare și îi oferă utilizatorului capacitatea de a face mai mult.
Noi privim automobilul și dispozitivul pentru experiențe ca parte a ecosistemului. Experiența nu trebuie să se întrerupă când ieși din mașină. Gândim mai departe de automobil. Cum ne putem însoți clienții pe parcursul întregii lor zile, rămânând în fundal, pentru a fi acolo oricând au nevoie de noi?
Invențiile noi se impun doar dacă sunt acceptate de către utilizatori. Cum intenționați să reușiți aceasta? Cunosc foarte multe tehnologii minunate la alte produse, sisteme high-tech fantastice, dar care sunt atât de complexe că oamenilor le este frică să le folosească. Valoarea produselor de succes constă în faptul că acestea au înțeles în primul pas cu adevărat problema, că, în al doilea rând oferă soluții excelente și, în al treilea rând, fac ca acestea să poată fi înțelese de către publicul larg.
UI/UX trebuie să dispună, desigur, de o inteligență estetică, specifică Audi. Și trebuie să stimuleze puțin clienții, să le dea încredere în sine. Îi spun mereu echipei mele că trebuie să convingem oamenii de trei lucruri: încredere, confort și utilizare facilă. Și, de asemenea, în mod optim, trebuie să îi fascinăm cu emoții.