Audi Logo
Meniu
Audi
Audi Sport
Pe urmele legendei

Pe urmele legendei

Raliul Dakar a devenit de mult un mit. Drumul către startul în 2023 îl duce pe Audi în locuri de importanță iconică - pentru raliu ca atare și pentru echipă în special. O privire asupra a 45 de ani de istorie și povești ale sporturilor cu motor.

Text: Patricia Jell - Foto: Julian Rausche, AUDI AG - Timp de citire: 7 min

Acest vehicul este mașina de curse pentru Raliul Dakar și nu este oferit spre vânzare.

Din 1979 până în 1994, capitala Franței a fost punctul de plecare al Raliului Paris-Dakar. Din 1995 încoace, traseul și locațiile de plecare și de sosire au variat de la an la an1.

Din 1979 până în 1994, capitala Franței a fost punctul de plecare al Raliului Paris-Dakar. Din 1995 încoace, traseul și locațiile de plecare și de sosire au variat de la an la an1.

Povești și legende înconjoară Raliul Dakar. Raliul maraton îi fascinează pe oameni: indiferent dacă urmați sau nu sportul cu motor, „Dakar” este un nume cunoscut pentru mulți. Audi a fost o parte activă a aventurii din 2021. „Electrificarea deșertului” ar putea fi titlul celui mai recent capitol din istoria lungă a raliului. Care, dacă suntem sinceri, a început cu o întâmplare în urmă cu peste 40 de ani.

Era în 1977 când francezul Thierry Sabine și-a pierdut orientarea pe motocicleta la granița cu Libia în timpul Raliului Abidjan-Nisa. El rătăcește prin deșert sub soarele arzător timp de trei zile, până când este în sfârșit salvat. Sabine se întoarce în Franța, dar experiența graniței din Africa nu îl lasă în pace. El visează să organizeze un miting prin marea de nisip - o provocare pentru cei care participă. Ar trebui să fie un vis pentru cei care stau acasă.

Pe 26 decembrie 1978, venise momentul: 182 de vehicule au pornit de la Paris într-o aventură care le va duce prin Algeria, Niger, Mali, Volta Superioară și Senegal până la Dakar – și la granițele lor. La 14 ianuarie 1979 au ajuns la destinație doar 74 de vehicule. Cu toate acestea: se naște mitul Paris-Dakar.

O provocare pentru cei care au fost acolo. Un vis pentru cei care au rămas acasă – acesta trebuia să participe Raliul Dakar.

Până în prezent, raliul, care poartă acum doar numele „Dakar” se bucură de un statut special în rândul tuturor celor care l-au experimentat. „Este pur și simplu una dintre cele mai solicitante curse din lume”, spune cineva care ar trebui să știe: francezul Stéphane Peterhansel a câștigat raliul de mai multe ori decât oricine altcineva: 14 victorii, de șase ori cu o motocicletă, de opt ori cu o mașină. Traseul, terenul, vremea, durata, toate acestea reprezintă provocări extreme pentru oameni și mașini, spune Peterhansel. În funcție de traseu, echipele parcurg în jur de 10.000 până la 12.000 de kilometri pe parcursul a 14 zile. „Este dificil să câștigi acest raliu. Este ca 14 curse într-una – o greșeală și s-a terminat.”

Francezul Stéphane Peterhansel este cel mai de succes participant la Dakar cu 14 victorii. Parisul are o importanță deosebită pentru el: a început mitingul acolo pentru prima dată în 1988.

Francezul Stéphane Peterhansel este cel mai de succes participant la Dakar cu 14 victorii. Parisul are o importanță deosebită pentru el: a început mitingul acolo pentru prima dată în 1988.

În ianuarie 2023, mitingul va avea un traseu complet nou, va fi mai lung și chiar mai solicitant. Acesta va duce piloți de pe plajele Mării Roșii pe nisipurile din Golful Persic din Dammam. A fost o tradiție ca traseul să se schimbe de-a lungul deceniilor: de la debutul său în 1979 până în 2007, a parcurs din Europa pe continentul african. Punctul de cotitură a venit în 2008: în acel an ar fi trebuit să meargă de la Lisabona prin Spania, Maroc, Sahara de Vest și Mauritania până în Senegal. Cu toate acestea, din cauza avertismentelor teroriste, mitingul a fost anulat pentru prima și singura dată în istorie - cu o zi înainte de start. Din motive de siguranță, s-a mutat apoi în America de Sud, unde a avut loc din 2009 până în 2019 pe rute prin Argentina, Bolivia, Chile și Peru. În 2020 s-a mutat în Arabia Saudită.

Raliul Audi x Dakar

Cu primul său start în Raliul Dakar în ianuarie 2022, Audi s-a confruntat cu una dintre cele mai mari provocări în sportul cu motor. Și cu un obiectiv clar: să avansăm și mai mult în electrificarea sportului cu motor. Conceptul de propulsie alternativ² al Audi RS Q e-tron1, dezvoltat special, combină o transmisie electrică cu o baterie de înaltă tensiune și un convertor de energie extrem de eficient. Experiențele de la prima participare au fost încorporate în dezvoltarea celei de-a doua generații a vehiculului de raliu Audi RS Q e-tron1, cu care Audi va concura în cea de-a 45-a ediție a Raliului Dakar în ianuarie 2023.

Pentru Carlos Sainz, raliul este legat emoțional de anul 2006 și de traversarea de la Málaga la Maroc. În 2023, va concura din nou pentru Audi în cel de-al 18-lea „Dakar”.

Carlos Sainz cunoaște toate variantele: în 2006, a pornit din Europa în Africa pentru prima sa participare. Începe din Barcelona și convoiul traversează Africa în Málaga. Un moment special pentru spaniolul Sainz. În 2010 a câștigat pentru prima dată în America de Sud, lucru pe care l-a realizat și în 2018 și apoi în 2020 la premiera din Arabia Saudită. În 2022, a condus în sfârșit Audi RS Q e-tron1 la prima sa victorie de etapă: „Un moment pe care nu îl voi uita niciodată. Acest miting este o aventură în necunoscut. Este greu, doar să-l termin este dificil.” Spune el, Raliul Dakar trebuie abordat cu respect. Îi împinge pe toți la limitele lor.

Pentru că mitingul poate fi fără milă, greșelile nu costă doar victorii. De-a lungul anilor, accidentele au avut loc din nou și din nou, iar participanții se pierd adesea. De exemplu, în 1982 Mark Thatcher, fiul prim-ministrului britanic de atunci Margaret Thatcher. El participă la raliu ăn calitate de copilot al lui Anne-Charlotte Verney. Cei doi și un mecanic care îi însoțea au rămas dispăruți zile întregi. Lucrurile se termină cu bine: după șase zile de căutări, oamenii dispăruți au fost găsiți într-un sat din sudul Algeriei.

    Raliul Dakar, se pare, a văzut totul și are totul de oferit: triumf și tragedie, aventurieri, vedete și vedete care zboară pe terenul său de start, anecdote bizare și, din nou și din nou, realizări enorme ale oamenilor și tehnologiei la limită. Există legende ale curselor precum Jacky Ickx, care a câștigat raliul în 1983, cu actorul Claude Brasseur pe scaunul pasagerului, sau participanți nobili precum Prințul Albert de Monaco. Există povești ca cea a lui Ari Vatanen, care conducea terenul în 1988, când vehiculul i-a fost furat noaptea și s-a întors doar după ce a fost plătită o răscumpărare. Și există semnificația celui mai mare raliu din lume ca poate ultima adevărată aventură în sport cu motor: o cursă de maraton pe care amatorii și profesioniștii o iau. Etapele individuale pot avea o lungime de peste 800 de kilometri. În care oamenii își depășesc limitele fizice și adesea psihologice. În care vehiculele sunt expuse la cele mai extreme condiții și rata defecțiunilor este adesea mai mare de 50 la sută. Ceea ce a realizat Audi cu RS Q e-tron1 și sistemul său de propulsie electrificat² în raliul din 2022 este cu atât mai remarcabil: cele trei echipe de șoferi Audi au reușit să câștige patru etape și să obțină un total de 14 rezultate pe podium în clasamentul zilnic.

    Acest miting este o aventură în necunoscut. Doar terminarea e grea.
    Carlos Sainz

    Mattias Ekström a început să alerge din admirație pentru compatriotul său Stig Blomqvist, care a avut succes în raliuri pentru Audi în anii 1980.

    Pentru un concept de conducere1 precum cel al lui Audi, Raliul Dakar este probabil cel mai dur laborator de teste din lume. „Acest proiect a fost probabil cel mai provocator, dar și cel mai interesant pentru mine”, spune Mattias Ekström. Suedezul este considerat unul dintre cei mai versatili piloți de curse vreodată. A sărbătorit două titluri DTM pentru Audi și a devenit o dată campion mondial de rallycross. Conducerea în deșert, prin peisaje uluitoare, zile lungi pe cont propriu, cu solicitări extreme asupra vehiculului - asta este impresionant chiar și pentru profesioniștii cu experiență. Ekström a concurat prima dată la Dakar în 2021, apoi în 2022, alături de compatriotul său Emil Bergkvist în cockpit, pentru Audi: „Îmi amintesc cel mai bine prima zi: drumuri nisipoase și sărituri peste 30, 40 de metri – sunt momente care rămân în memoria ta pentru totdeauna.”

    Și planul pentru anul viitor, pentru cea de-a 45-a ediție a legendarului raliu, a fost deja întocmit: „Abia aștept să conduc noul Audi RS Q e-tron1și să depășesc limitele și mai departe”, spune Ekström. După debutul mult remarcat, vor să urce pe podium în clasamentul general – și să continue să scrie legenda. Cel al Raliului Dakar și cel al Audi în sporturile cu motor.

      Lumea Audi Sport

      Inima Audi Sport bate pentru fascinația sportului cu motor. Aflați mai multe aici.

      1. Acest vehicul este o mașină de curse pentru Raliul Dakar. Acesta nu este disponibil pentru cumpărare.
      2. Audi RS Q e-tron combină un sistem de propulsie electric cu un sistem de conversie a energiei constând dintr-un motor TFSI și un generator.
      3. Acest vehicul este mașina de curse pentru Raliul Dakar; nu este oferit spre vânzare. Traseu închis, șofer profesionist. Nu imitați.