Audi Logo
Știri
Meniu
Știri
Știri
Audi
Tehnologie
De la LED și Matrix LED la tehnologia OLED

De la LED și Matrix LED la tehnologia OLED

Vizibilitate mai bună, iluminare precisă: Audi se află în permanență în avangarda progreselor tehnologice, în ceea ce privește farurile și stopurile vehiculelor sale.

Text: Bernd Zerelles ― Fotografii: AUDI AG - Timp de citire: 4 min

Lumina oferă posibilități interesante în ceea ce privește designul și funcționalitatea.

Lumina oferă posibilități interesante în ceea ce privește designul și funcționalitatea.

Gama elementelor de iluminat extrem de funcționale de la Audi se extinde de la LED, la Matrix LED și la tehnologia OLED digitală. Acestea exprimă avansul tehnologic și pot fi digitalizate și chiar personalizate într-o și mai mare măsură în viitor. Audi a introdus farurile cu LED-uri pe Audi R8 încă din 2008. Farurile LED, în care diodele emițătoare de lumină servesc drept sursă de lumină, oferă o iluminare mai precisă decât cele cu xenon sau cu halogen, au o eficiență îmbunătățită și, de asemenea, o rază mai mare de acoperire a fazei lungi. Omogenitatea îmbunătățită a farurilor permite un design luminos inconfundabil, care conferă un aspect marcant. Atunci când farurile LED luminează întunericul, ochii șoferilor nu obosesc așa rapede. Acest lucru se datorează faptului că temperatura de culoare a luminii LED, de 5.500 Kelvin, este similară cu cea a luminii naturale.

Audi R8 a fost primul autovehicul de serie Audi, disponibil cu faruri LED opționale, începând cu anul 2008. În imagine: Audi R8 Coupé V10 RWD1.

Pentru vehicul sunt disponibile doar valorile de consum și emisii conform WLTP și nu conform NEDC.

Audi R8 a fost primul autovehicul de serie Audi, disponibil cu faruri LED opționale, începând cu anul 2008. În imagine: Audi R8 Coupé V10 RWD1.

Pentru vehicul sunt disponibile doar valorile de consum și emisii conform WLTP și nu conform NEDC.

Tehnologia de iluminare digitală devine din ce în ce mai eficientă și mai precisă

Tehnologia DMD (Digital Micromirror Device) de iluminare a farurilor Matrix LED digitale este fascinantă. Aproximativ un milion de micro-oglinzi de pe un mic cip sunt înclinate de până la 5.000 de ori pe secundă prin impulsuri electrostatice, pentru a genera diferitele scenarii de iluminare prin intermediul a trei LED-uri. Farurile Matrix LED digitale, cum ar fi cele oferite opțional la Audi e-tron Sportback2 și la succesorul său, Audi Q8 e-tron3, pot crea o mare varietate de scenarii de iluminare pentru diferite situații de condus: Cum ar fi lumina de bandă, care creează un covor de lumină cu o lățime de până la 50 de metri, care se adaptează dinamic la schimbarea benzii de circulație, de exemplu. Lumina de orientare integrată arată marcajele de poziție ale vehiculului și locul în care se află pe șosea. Aceste două funcții ale farurilor Matrix LED digitale depășesc funcțiile obișnuite ale farurilor Matrix LED, care dispun deja de lumină de întâlnire, lumini de viraj, lumini de oraș, lumini de autostradă și faza lungă fără orbire, care exclude cu precizie ceilalți participanți la trafic din conul de lumină.

Descompusă în pixeli minusculi, lumina farurilor Matrix LED digitale poate ilumina drumul cu o rezoluție înaltă.

Descompusă în pixeli minusculi, lumina farurilor Matrix LED digitale poate ilumina drumul cu o rezoluție înaltă.

Tehnologia OLED reprezintă viitorul iluminatului

Tehnologia OLED de la Audi luminează drumul spre viitor: a fost utilizată pentru prima dată în 2016 la stopurile modelului Audi TT RS4. Aceasta crește precizia și omogenitatea luminii stopurilor la un nou nivel de dezvoltare. Acest lucru se datorează faptului că OLED-urile (Organic Light Emitting Diodes) sunt surse de lumină pe suprafață și nu surse de lumină punctiformă, precum LED-urile. Deoarece OLED-urile generează lumina direct în zona care urmează să fie iluminată, nu sunt necesare conductoare de lumină sau reflectoare pentru distribuirea luminii, ceea ce are, de asemenea, un efect notabil asupra eficienței și greutății. Lumina OLED atinge un contrast foarte ridicat. De asemenea, poate fi reglată continuu și împărțită în segmente foarte mici care pot fi controlate cu diferite niveluri de luminozitate. Acest lucru oferă posibilități pentru designuri de iluminare personalizate, cu o precizie ridicată și o mare variabilitate.

Partea din spate a modelului Audi TT RS Coupé4 este iluminată de stopurile Matrix OLED. Ele au fost folosite pe acest model începând cu anul 2016.

Consum mixt de combustibil5: 8,8–9,2 l/100km (WLTP)

Emisii de CO₂5: 201–208 g/km (WLTP)

Pentru vehicul sunt disponibile doar valorile de consum și emisii conform WLTP și nu conform NEDC.

Partea din spate a modelului Audi TT RS Coupé4 este iluminată de stopurile Matrix OLED. Ele au fost folosite pe acest model începând cu anul 2016.

Consum mixt de combustibil5: 8,8–9,2 l/100km (WLTP)

Emisii de CO₂5: 201–208 g/km (WLTP)

Pentru vehicul sunt disponibile doar valorile de consum și emisii conform WLTP și nu conform NEDC.

Audi digitalizează luminile din spate

Clienții se pot bucura, de asemenea, de avantajele tehnologiei OLED pe Audi Q5, în mod opțional. Pentru luminile spate ale SUV-ului, care utilizează tehnologia OLED digitală, de exemplu, clienții pot alege între trei semnături diferite ale stopurilor. De asemenea, clienții își pot crea propriile scenarii dinamice de iluminare la sosirea acasă și la plecarea de acasă. O altă caracteristică foarte specială este detecția de proximitate6: dacă un participant la trafic se apropie din spate de un Audi Q5 staționar, toate segmentele OLED sunt activate ca avertisment, imediat ce distanța este mai mică de doi metri. Atunci când Audi Q5 pornește din nou, semnătura luminoasă revine automat la cea inițială.

Stopurile modelului Audi Q5 cu tehnologie digitală OLED: clienții pot alege una dintre cele trei semnături opționale ale luminii din spate atunci când își comandă Audi Q5.

Stopurile modelului Audi Q5 cu tehnologie digitală OLED: clienții pot alege una dintre cele trei semnături opționale ale luminii din spate atunci când își comandă Audi Q5.

Audi lucrează constant la dezvoltarea funcționalității luminii. Farurile care proiectează simboluri pe șosea pentru a-i avertiza pe ceilalți participanți la trafic de pericole, cum ar fi drumurile alunecoase sau un accident, fac parte dintr-o viziune a mobilității de mâine. Nu există aproape nicio limită în ceea ce privește designul luminilor - doar reglementările legale definesc, deocamdată, cadrul permis.

Combinația dintre funcționalitate și estetică

Audi este cunoscut pentru proiectele sale avansate în domeniul luminilor. Aflați mai multe despre caracteristicile și beneficiile celor mai recente tehnologii de iluminat oferite de Audi.

  1. Audi R8 Coupé V10 RWD: consum de combustibil (combinat¹) în l/100 km: 13,1; Emisiide CO₂ (combinate¹) în g/km: 300. Pentru vehicul sunt disponibile doar valorile de consum și emisii conform WLTP și nu conform NEDC.
  2. Audi e-tron Sportback: consum de energie (combinat¹) în kWh/100 km: 21,6-24,0; emisii (combinate¹) de CO₂ în g/km: 0. Pentru acest autovehicul sunt disponibile doar valorile de consum și emisii conform WLTP și nu NEDC.
  3. Audi Q8 e-tron: consum de energie (combinat¹) în kWh/100 km: 19,5-24,4; emisii (combinate¹) de CO₂ în g/km: 0. Pentru acest autovehicul sunt disponibile doar valorile de consum și emisii conform WLTP și nu NEDC.
  4. Audi TT RS Coupé: consum de combustibil (combinat¹) în l/100 km: 8,8–9,2; Emisiide CO₂ (combinate¹) în g/km: 208–201. Pentru vehicul sunt disponibile doar valorile de consum și emisii conform WLTP și nu conform NEDC.
  5. Valorile declarate referitoare la consum și emisii au fost determinate conform procedurilor de măsurare prevăzute de lege. La 1 ianuarie 2022, ciclul de testare WLTP a înlocuit complet ciclul de testare NEDC, ceea ce înseamnă că nu există valori NEDC pentru vehiculele nou omologate după această dată. Informațiile nu se referă la un vehicul individual și nu fac parte din ofertă, ci sunt folosite exclusiv în scopul de a compara diferitele tipuri de vehicule. Echipamentele și accesoriile suplimentare (piese accesorii, formatul anvelopelor etc.) pot modifica parametrii relevanți ai vehiculului, cum ar fi greutatea, rezistența la rulare și aerodinamica și, pe lângă condițiile meteorologice și de trafic și comportamentul individual de conducere, pot influența consumul de combustibil, consumul de energie, emisiile de CO₂ și performanțele de conducere ale unui vehicul. Datorită condițiilor de testare mai realiste, consumul de combustibil și valorile emisiilor de CO₂ măsurate conform WLTP sunt în multe cazuri mai mari decât cele măsurate conform NEDC. Acest lucru poate duce la modificări corespunzătoare ale impozitării vehiculelor începând cu 1 septembrie 2018. Pentru mai multe informații despre diferențele dintre WLTP și NEDC, consultați www.audi.ro/service-si-accesorii/audi-service/tehnică mediu înconjurător/wltp.
  6. Vă rugăm să rețineți: Sistemele funcționează numai în limitele sistemului și oferă asistență la conducere. Responsabilitatea și atenția necesare în traficul rutier rămân în sarcina conducătorului auto.