Audi Logo
Știri
Meniu
Știri
Știri
Audi
Lifestyle
Cinci teze despre design

Cinci teze despre design

Viitorul este o atitudine. Dr. Mateo Kries, directorul Muzeului de Design Vitra, despre responsabilitatea socială a designului.

Text: Bernd Zerelles - Foto: Andreas Graber - Film: Arnd Buss von Kuk - Timp de lectură: 3 min

Dr. Mateo Kries în casa pompierilor (1993) a arhitectei Zaha Hadid din cadrul Vitra Campus. Casa pompierilor a fost prima construcție completă a arhitectei din Irak, care trăiește acum la Londra.

Dr. Mateo Kries în casa pompierilor (1993) a arhitectei Zaha Hadid din cadrul Vitra Campus. Casa pompierilor a fost prima construcție completă a arhitectei din Irak, care trăiește acum la Londra.

„Cu ajutorul designului și al muzeelor de design pot fi mediate dezbateri ale societății și provocări digitale,” afirmă Dr. Mateo Kries, istoric de artă, curator de artă și autor. Directorul renumitului Muzeu Vitra Design din Weil am Rhein lucrează deja din 1996 pentru acest muzeu, care este una dintre cele mai importante instituții de acest fel din lume. Muzeul cercetează și prezintă istoria și prezentul designului și le raportează la arhitectură, artă și cultura cotidianului. Încă din 2010, Kries a abordat subiectul relevanței designului pentru societate, într-una din cărțile sale, cu titlul „Total Design”. „Este vorba despre aprecierea designului mediului în care trăim și despre perceperea sa conștientă. Obiectele cu design transmit întotdeauna un mesaj.”

Muzeul Vitra Design dispune de o colecție de importanță internațională. Aici puteți admira: scaunele Eames din colecția muzeului.

Prototipul „Aluminum Gradient Chair“ (2013), creat de designerul olandez Joris Laarman. Scaunul a fost realizat cu o imprimantă 3D.

Muzeul Vitra Design dispune de o colecție de importanță internațională. Aici puteți admira: scaunele Eames din colecția muzeului.

Prototipul „Aluminum Gradient Chair“ (2013), creat de designerul olandez Joris Laarman. Scaunul a fost realizat cu o imprimantă 3D.

1. Design înseamnă asumare de responsabilitate.

„Ne aflăm în fața unor provocări globale enorme. Designul nu este un lux, ci un instrument necesar, pentru a face față provocărilor. Nu doar estetica este importantă, ci și abordarea pe care designul o reprezintă.”

Dr. Mateo Kries în clădirea principală a Muzeului Vitra Design. Proiectul arhitectului american Frank Gehry a fost primul său proiect din Europa.

Masa „XXX Coffee Table“ (2009) creată de designerul american Johanna Grawunder combină sticla transparentă cu sticla colorată.

Dr. Mateo Kries în clădirea principală a Muzeului Vitra Design. Proiectul arhitectului american Frank Gehry a fost primul său proiect din Europa.

Masa „XXX Coffee Table“ (2009) creată de designerul american Johanna Grawunder combină sticla transparentă cu sticla colorată.

2. Designul capătă diversitate.

„Fiecare cultură, fiecare grup sau regiune din lume are propriile sale drepturi în lumea designului. Designul nu mai este marcat doar de vestul industrializat, ci trebuie să își asume această nouă diversitate. Designerii trebuie să aibă tot mai mult în vedere care este fondul cultural pe baza căruia creează, asigurând acceptanță și diversitate. Tehnologiile noi susțin această varietate amplă a designului, permițând personalizarea, adaptarea și variabilitatea.”

3. Designul concepe sisteme circulare.

„Lumea sustenabilă se bazează pe circuite. Obiectele și materialele trebuie să fie refolosite. Materiile prime trebuie menajate. Designerii trebuie să creeze nu doar produse, ci și circuite, de la materiile prime, la produs și până la tratarea deșeurilor. Doar astfel reușim tranziția spre sustenabilitate.”

În spațiul Vitra Schaudepot, muzeul prezintă obiecte-cheie ale colecției sale ce cuprinde aproximativ 20.000 de exponate.

„How High the Moon“ (1986) este un fotoliu din metal expandat creat de arhitectul de interior japonez Shiro Kuramata.

În spațiul Vitra Schaudepot, muzeul prezintă obiecte-cheie ale colecției sale ce cuprinde aproximativ 20.000 de exponate.

„How High the Moon“ (1986) este un fotoliu din metal expandat creat de arhitectul de interior japonez Shiro Kuramata.

4. Muchiile câștigă teren în design.

„Într-o lume în care formele sunt înlocuibile, uniformizate și netezite, muchiile devin mai clar vizibile. Multe linii și forme creează confuzie. Folosirea cu zgârcenie a liniilor creează un design redus și clar. Minimalismul vizual este plăcut, creează o senzație de bine, mai ales într-o lume inundată de imagini și informații. Nu ne dorim să ne mutăm în metavers. Oamenii tânjesc după real, tangibil, original, vigilență. Digitalizarea rămâne o forță motrice a dezvoltării sociale și creative, dar reperul de design pentru designeri rămâne lumea reală cu colțurile, muchiile, suprafețele... și emoțiile sale.”

Vedere din casa pompierilor spre hala de producție a lui Álvaro Siza din Vitra Campus. Portughezul este unul dintre cei mai importanți arhitecți europeni contemporani.

Henrik Wenders (stânga), brand manager AUDI AG, în conversație cu Dr. Mateo Kries în Vitra Schaudepot.

Vedere din casa pompierilor spre hala de producție a lui Álvaro Siza din Vitra Campus. Portughezul este unul dintre cei mai importanți arhitecți europeni contemporani.

Henrik Wenders (stânga), brand manager AUDI AG, în conversație cu Dr. Mateo Kries în Vitra Schaudepot.

5. Mai bine mai puțin design.

„Uneori... ba nu, de cele mai multe ori, mai puțin design este mai bine. Nu ne trebuie noi nevoi, ci noi spații libere. Designerii vor învăța să nu creeze designul anumitor lucruri sau să nu lanseze anumite produse. Nu este nimic de adăugat la abordarea lui Dieter Rams: cât mai puțin design posibil.”

Conversations on Progress: Întâlnirea dintre Henrik Wenders și Dr. Mateo Kries

Deja de pe acum un reper în domeniu

Descoperiți cum combină Audi RS e-tron GT2 estetica și performanța.

  1. Consumul și emisiile sunt determinate conform procedeelor impuse de lege. Începând cu 1 ianuarie 2022, ciclul de testare NEDC a fost complet înlocuit cu ciclul de testare WLTP, astfel că pentru autovehiculele omologate de tip după această dată nu mai sunt disponibile valorile conform NEDC. Informațiile nu se referă la un singur autovehicul și nu sunt parte a ofertei, ci servesc exclusiv pentru compararea între diferitele tipuri de autovehicule. Dotările și accesoriile adiționale (componente suplimentare, mărimea anvelopelor etc.) pot modifica parametrii relevanți ai autovehiculului, ca de exemplu greutatea, rezistența la înaintare și caracteristicile aerodinamice și, alături de condițiile meteo și de cele de trafic, precum și de modul în care fiecare șofer conduce, pot influența consumul de combustibil și de energie electrică, precum și emisiile de CO₂ și performanțele autovehiculelor. Având în vedere condițiile realiste de testare, valorile de consum și de emisii de CO₂ măsurate conform WLTP sunt în multe cazuri mai mari decât cele măsurate conform NEDC. Astfel, este posibil ca, începând cu 1 septembrie 2018, să fi intervenit schimbări în impozitarea și taxarea automobilelor. Informații adiționale cu privire la diferențele între WLTP și NEDC, găsiți la www.audi.at/wltp.
  2. Audi RS e-tron GT: Consum energie electrică în kWh/100 km¹, mixt: 20,25-22,5; emisii de CO₂mixte¹ în g/km: 0. Pentru acest automobil sunt disponibile exclusiv valorile pentru consum determinate conform prevederilor WLTP. Valorile NEDC nu sunt disponibile.