Siguranță crescută datorită luminilor digitale

Michael Kruppa, Directorul departamentului Dezvoltare Faruri, este de peste 10 ani responsabil de diferite departamente de dezvoltare din cadrul producătorului Audi. Împreună cu echipa sa de dezvoltare, el joacă un rol esențial în proiectarea conceptelor de siguranță maximă a automobilelor Audi, inclusiv în condiții de vizibilitate redusă și pe întuneric. În cadrul acestui interviu, el explică prin ce anume se caracterizează farurile excelente și prin ce se diferențiază Audi Q3 de concurenți în privința luminilor.

Domnule Kruppa, de ce este important ca un automobil să aibă faruri foarte bune? Michael Kruppa: Trecerea rapidă de la lumină la întuneric și respectiv la condiții meteo nefavorabile, mai ales acum, toamna, dar și iarna, cresc riscurile în trafic. Pe de altă parte, ca șofer îmi doresc să îmi fie iluminată cât mai bine posibil zona înspre care mă deplasez, astfel încât să mă simt în siguranță. Pe de altă parte, este foarte important ca și ceilalți participanți la trafic să mă vadă în timp util. De multe ori, doar câteva secunde fac o diferență crucială în evitarea unei situații periculoase. A vedea și a fi văzut este esențial în traficul rutier. Iluminarea bună nu înseamnă doar confort, ci și un plus de siguranță semnificativ. De asemenea, luminile fac ca automobilele să fie imediat identificate ca aparținând mărcii. De asemenea, clienții Audi au numeroase opțiuni pentru a-și personaliza luminile. Ei pot alege din sistemul de infotainment MMI diferite semnături luminoase digitale, alături de scenarii corespunzătoare pentru luminile coming home / leaving home.

Prin ce se caracterizează sistemele inteligente de iluminat oferite de Audi? Michael Kruppa: Sistemele inteligente de iluminat se adaptează activ la condițiile de drum și oferă siguranță suplimentară pentru toți participanții la trafic. Sistemele de iluminat pe care le dezvoltăm la Audi sunt astfel concepute încât să nu incomodeze participanții la trafic. Farurile noastre Matrix LED detectează autovehiculele care se deplasează în față în același sens sau din sens opus și își estompează automat lumina acolo unde i-ar putea incomoda pe cei care conduc aceste vehicule. Prin urmare, șoferul nu mai trebuie să opereze manual faza lungă. Acest lucru garantează suficientă lumină în față, astfel încât șoferul să poată rămâne concentrat mai mult timp și să conducă în siguranță. Cea mai inovatoare soluție de iluminat pe care o folosim în prezent pentru iluminatul frontal la autoturismele Audi sunt farurile Matrix LED digitale. Acestea au numeroase funcții de iluminare adaptivă și pot proiecta imagini direct pe șosea, fiind inteligente și totodată atractive.

Care sunt bazele tehnice pentru un sistem optim de lumini pentru un automobil? Michael Kruppa: Cerința de bază este ca luminile să fie fiabile. Când le pornesc, trebuie să ilumineze instantaneu. Mai departe de asta, putem acum influența numeroși parametri, precum luminozitatea și culoarea. În ultima perioadă au fost făcute progrese majore în domeniul tehnologiei LED-urilor. Activitățile noastre de dezvoltare din ultimii patru sau cinci ani ne-au permis să digitalizăm tehnologiile de iluminat, precum tehnologia LED. În același timp, optimizăm continuu și alte aspecte.

Farurile noastre digitale matrix LED cu tehnologie micro-LED impresionează în mod special datorită dimensiunilor reduse pentru montaj, greutății mai mici și eficienței sporite. În plus, oferă o luminozitate mai mare și un contrast superior, ceea ce le permite să performeze excelent în condiții de vizibilitate redusă.

Tehnologia micro-LED pe care tocmai ați menționat-o este utilizată în premieră pentru noul Audi Q3. Cum anume funcționează? Michael Kruppa: Subiectul digitalizării luminii, pe care tocmai l-am discutat, joacă un rol esențial aici. Am dezvoltat o sursă de lumină pe care să o putem folosi aproape ca pe un proiector video. Modulul micro-LED, care are o lățime de aproximativ 13 milimetri, are un cip cu 25.600 micro-LED-uri minuscule, fiecare măsurând aproximativ 40 de micrometri, și fiecare putând fi controlat individual. Acest lucru permite sistemului să regleze imaginea luminoasă de pe drum în funcție de situație. De pildă, funcțiile luminoase de orientare sunt acum mult mai strâns legate de funcțiile de asistență a șoferului. Introducem farurile Matrix LED digitale cu această nouă tehnologie micro-LED în premieră în clasa compactă pentru Q3. Drept urmare, le putem oferi clienților noștri un nivel și mai crescut de siguranță.

Ce avantaje specifice le aduce această tehnologie celor de la volan? Michael Kruppa: Imaginați-vă așa: mașina proiectează două linii pe șosea în timp ce se deplasează. Aceste linii mă ajută să rămân pe centrul benzii mele și îmi dau un reper pentru poziția mașinii mele pe banda pe care conduc. Aceasta este lumina de orientare. Când conduc pe autostradă, imaginea luminii proiectate se schimbă. Mașina știe că sunt pe autostradă și îmi poate ilumina dinamic banda. Aceasta este lumina de bandă cu lumină de orientare. Dacă vreau să schimb benzile, mă ajută lumina de bandă cu luminile de semnalizare. Astfel se proiectează luminile de semnalizare pe marginea luminii de bandă înspre care semnalizez. Beneficiul pentru ceilalți participanți la trafic este că ei pot vedea devreme că vreau să schimb banda. Toate acestea sunt posibile datorită farurilor Matrix LED digitale cu noua noastră tehnologie micro-LED introdusă pe Audi Q3. Aceasta le oferă clienților noștri orientare și siguranță și, în concluzie, un sentiment de siguranță crescută la volan. În funcție de preferințele dumneavoastră, puteți, de asemenea, să dezactivați aceste funcții din MMI.

Care dintre participanții la trafic beneficiază cel mai mult de tehnologia de iluminare digitală a noului Q3? Michael Kruppa: Atât cei de la bordul mașinii, cât și ceilalți participanți la trafic beneficiază de un plus de siguranță. De exemplu, pietonii, bicicliștii sau ocupanții altor vehicule. Mai mult, siguranța crește și pentru cei care nici nu își dau seama că se pun într-o situație periculoasă, cum ar fi animalele sălbatice care traversează drumurile pe înserat. Astfel le puteți vedea din timp, pentru a putea reacționa, frâna sau a le evita.

Pot fi proiectate și simboluri de avertizare? Michael Kruppa: Da, acesta este un alt exemplu de beneficii oferite de digitalizare. Atunci când temperatura exterioară scade sub patru grade, sistemul proiectează un fulg de zăpadă pe drum – exact același simbol pe care l-ați vedea în mod normal pe panoul de instrumente. Ca șofer, îmi dau astfel seama imediat că este posibil ca drumul să fie foarte alunecos.

De ce sunt sistemele avansate de iluminare mai importante astăzi decât înainte? Michael Kruppa: Deoarece combină siguranța cu confortul, îmbunătățind în același timp capacitatea de concentrare a șoferului. Iluminarea bună înseamnă că pot vedea mai mult, sunt mai vizibil și pot reacționa mai repede la orice situație. Sistemele digital moderne de iluminat, cum ar fi cele oferite de noul Audi Q3, ridică siguranța rutieră la un nou nivel.

Scurtă biografie

Dr. Michael Kruppa este directorul departamentului Dezvoltare Faruri în cadrul Audi. După ce și-a obținut doctoratul la Universitatea din Regensburg, a lucrat inițial în departamentul de dezvoltare al unui producător de sisteme de iluminat, în domeniul materialelor și al inovațiilor LED. S-a alăturat echipei Audi în 2013 și a deținut de atunci diferite funcții de conducere în departamentul de Dezvoltare Tehnică. Din 2022 este responsabil pentru dezvoltarea și strategia sistemelor moderne pentru faruri, inclusiv tehnologiile pentru farurile Matrix LED digitale. Dr. Kruppa este unul dintre cei mai importanți experți în domeniul luminilor auto, fiind astfel adeseori invitat ca speaker la conferințe internaționale de profil.