Motor V6 diesel pentru Audi Q5 și Audi A6
- Noua evoluție a V6 TDI cu tehnologie MHEV plus și compresor electric
- Sistem hibrid cu trei componente electrificate pentru performanțe puternice la plecare și eficiență ridicată
- Creșterea rapidă a presiunii de supraalimentare îmbunătățește livrarea puterii; combustibilul sustenabil HVO 100 reduce emisiile de CO₂
Ingolstadt/Neckarsulm, 27 noiembrie 2025 – Audi își extinde gama de motorizări pentru Audi Q5 (consum mixt în l/100 km: 6,8–5,8; emisii CO₂: 177–153 g/km; clasa CO₂: G–E) și Audi A6 (consum mixt în l/100 km: 6,3–5,3; emisii CO₂: 165–140 g/km; clasa CO₂: F–E) cu un motor diesel V6 de trei litri, care dezvoltă 220 kW (299 CP) și un cuplu de 580 Nm. Pentru prima dată, tehnologia MHEV plus, ce oferă până la 18 kW (24 CP) suplimentari, este utilizată în combinație cu un compresor electric. Motorul stabilește astfel noi standarde față de predecesorii săi. Interacțiunea celor trei componente electrificate asigură un condus extrem de plăcut și performanțe foarte eficiente. V6 TDI quattro poate fi comandat acum pentru ambele modele.
Cu tehnologia MHEV plus, Audi oferă o electrificare parțială care îmbunătățește atât performanța, cât și experiența la volan, reducând în același timp emisiile de CO₂ și consumul de combustibil. Sistemul are la bază generatorul de propulsie, alternatorul cu curea (belt alternator starter) și bateria litiu-fosfat de fier.
Funcția principală a alternatorului cu curea este de a porni motorul și de a alimenta bateria cu energie electrică. Generatorul de propulsie permite rularea parțial electrică, ceea ce înseamnă că în traficul urban lent, la parcare și manevrare, precum și în deplasarea constantă pe drumuri din afara localităților, vehiculul funcționează exclusiv electric. În plus, generatorul de propulsie furnizează un cuplu suplimentar de 230 Nm și până la 18 kW (24 CP) la plecarea de pe loc și în timpul depășirilor. La decelerare, acesta recuperează până la 25 kW de energie, pe care o stochează în baterie.
Sistemul hibrid combină trei componente electrificate
În noul V6 TDI de trei litri, tehnologia MHEV plus este extinsă pentru prima dată cu un compresor electric – un salt tehnologic care asigură echilibrul perfect între o experiență de condus dinamică și un consum optimizat de combustibil. Compresorul electric este parte integrantă a sistemului de management al motorului și a noii strategii de ardere, sprijinind turbocompresorul într-un concept de supraalimentare în două etape, cu precizie maximă. În combinație cu electrificarea MHEV plus, formată din alternatorul cu curea și generatorul de propulsie, motorul V6 TDI EA897evo4 oferă performanțe puternice în orice situație: la plecarea de pe loc, accelerarea în afara orașului, depășiri și rularea pe autostradă.
Compresorul electric elimină întârzierea turbo, asigurând valori ridicate ale cuplului la turații joase. Rezultatul: un consum de combustibil semnificativ mai redus comparativ cu generația anterioară. Reacția la accelerația inițială a fost îmbunătățită considerabil: în primele 2,5 secunde, vehiculul parcurge cu o lungime de mașină mai mult. În timp ce alternatorul cu curea pornește motorul și îl sprijină în creșterea turației, generatorul de propulsie și compresorul electric furnizează cuplu pentru accelerație. În acest proces, compresorul electric amplifică creșterea presiunii de supraalimentare, iar generatorul de propulsie transmite primul impuls direct de cuplu către roți.
Noul compresor electric: accelerație impresionantă și răspuns liniar
Compresorul electric este amplasat în traseul de admisie, în spatele turbocompresorului convențional și al intercoolerului, fiind alimentat de sistemul electric de 48 de volți al vehiculului. Atunci când cererea de sarcină din partea pedalei de accelerație este ridicată, iar energia de pe partea turbinei este scăzută, aerul de admisie este direcționat către compresorul electric. Aici, aerul – deja comprimat de turbocompresorul acționat de gazele de evacuare – este comprimat suplimentar înainte de a intra în camera de ardere.
Comparativ cu modelele anterioare echipate cu compresor electric, precum S4, S6 și SQ5, generația actuală este semnificativ mai performantă, datorită unei plaje de funcționare mai largi și unei creșteri mai rapide a presiunii de supraalimentare. Acest lucru este posibil datorită designului optimizat al fluxului de aer din compresor și motorului sincron cu magnet permanent care îl acționează, în combinație cu alimentarea îmbunătățită cu aer a celor șase cilindri.
Dacă anterior compresorul electric funcționa doar într-un interval restrâns, noua generație operează acum pe întreaga plajă de turații a motorului. Sistemul asigură un răspuns rapid și liniar, o accelerație impresionantă în zona medie de turații, un control mai direct al pedalei, eficiență sporită și durabilitate îmbunătățită pe termen lung.
Prin interacțiunea dintre compresorul electric și generatorul de propulsie, presiunea maximă de supraalimentare de 3,6 bari se atinge cu aproape o secundă mai rapid – oferind o accelerație vizibil mai puternică, fără întârzierea specifică turbo. Senzația este similară cu cea a unui sistem de propulsie electric. În timpul accelerației, roata compresorului atinge până la 90.000 de rotații pe minut în doar 250 de milisecunde, o creștere de aproape 40%. Rezultatul: motorul V6 TDI EA897evo4 transmite puterea pe șosea cu autoritate – datorită combinației dintre boost-ul electric și performanța impresionantă a motorului diesel.
Combustibil sustenabil: HVO 100 reduce emisiile de CO₂
Noul V6 TDI este omologat pentru utilizarea combustibilului HVO conform standardului european EN 15940 – indicat prin autocolantul XTL de pe capacul rezervorului. XTL (X-to-liquid) este un termen generic pentru combustibilii din acest standard, „X” reprezentând componenta sursă variabilă. HVO înseamnă ulei vegetal hidrotratat. Acest combustibil sustenabil permite o reducere a emisiilor de CO₂ cu 70 până la 95% comparativ cu motorina derivată din petrol.
HVO este produs din materiale reziduale și deșeuri, precum uleiul alimentar uzat din industria alimentară sau subproduse agricole. Folosind hidrogen, uleiurile sunt transformate în hidrocarburi alifatice saturate. Această modificare face ca uleiurile vegetale să fie potrivite pentru utilizarea în motoarele diesel. Ele pot fi amestecate cu motorină convențională pentru a înlocui componentele fosile sau pot fi folosite ca combustibil pur, 100%. Vehiculele noi care părăsesc cele două uzine Audi din Germania, Ingolstadt și Neckarsulm, sunt livrate cu combustibil HVO deja în rezervor.
Consum de combustibil/energie electrică și valori de emisii pentru modelele menționate:
Audi Q5 Consum mixt de combustibil în l/100 km: 6,8–5,8 (34,6–40,6 mpg SUA); Emisii combinate de CO₂ în g/km: 177–153 (284,9–246,2 g/mi); Clasa CO₂: F–E
Audi A6 Consum mixt de combustibil în l/100 km: 6,3–5,3 (37,3–44,4 mpg SUA); Emisii combinate de CO₂ în g/km: 165–140 (265,5–225,3 g/mi); Clasa CO₂: G–E