Știri Audi

Audi RS Q e-tron E2: acum și mai ușor, și mai aerodinamic, și mai eficient

02.09.2022

·    Evolution 2: ajuns în faza doi a programului său de dezvoltare, noul automobil de raliu ce a repurtat deja victorii impresionante va concura în octombrie pentru prima dată în varianta E2

·    Caroseria este complet nouă și optimizează greutatea și fluxul de aer

·    Strategia de operare și conceptul sistemului de control au fost, de asemenea, optimizate

 

A doua fază în programul de dezvoltare

"Am reușit o lansare excelentă a modelului Audi RS Q e-tron, anul trecut, la Dakar, unde am repurtat chiar și primele noastre victorii în etape, într-o disciplină de motorsport nouă pentru noi," a declarat Rolf Michl, directorul General Audi Sport GmbH și responsabilul pentru domeniul motorsport în cadrul Audi. "Întreaga echipă colaborează excelent și toți tragem în aceeași direcție. Așa cum este firesc în etapele incipiente, piloții, copiloții și tehnicienii s-au pus rapid de acord asupra următoarelor obiective de dezvoltare. Rezultatul l-am numit RS Q e-tron E2 și rezumă noile noastre măsuri de dezvoltare." Lansarea E2 marchează totodată și începutul celei de-a doua faze a programului de dezvoltare a mașinii de raliu. În octombrie, în Maroc, echipa Audi Sport se va pregăti pentru Raliul Dakar 2023 cu noul prototip.

 

Taie cu aerul cu precizie și plutește peste nisip: caroseria

"Audi RS Q e-tron E2 nu a reluat nicio singură piesă a caroseriei predecesorului său," explică Axel Löffler, Designerul-șef pentru proiectul Audi RS Q e-tron. Pentru a asigura dimensiunile interioare impuse, bordul care înainte se retrăgea îngust în sus, a devenit acum mult mai lat. Și capotele din față și din spate au primit un design nou. "Am renunțat acum la fluxurile de aer de sub capota din spate, din stânga și dreapta montanților B. În combinație cu lay-ups-urile modificate (straturi de material optimizate), această soluție reduce masa," detaliază Löffler. Prototipurile T1U vor trebui să cântărească pe viitor 2.100 de kilograme, în loc de 2.000 de kilograme, dar cum Audi RS Q e-tron a fost supraponderal, a fost necesar să i se reducă masa cu câteva zeci de kilograme. Și totodată, astfel a fost coborât și centrul de greutate.

 

Conceptul aerodinamic aplicat în zona de sub capote a caroseriei este absolut nou. Această secțiune amintește de forma carenei bărcilor: punctul său cel mai lat este situat la înălțimea bordului, caroseria ascuțindu-se semnificativ spre față și spre spate. Audi renunță acum la acea parte a aripii ce era situată după roțile din față și care forma trecerea spre portieră. Intern, structura aceasta era denumită "piciorul de elefant". Urmare a acestei modificări, designerii au mai redus din greutate și au optimizat totodată și fluxul de aer. "Nici în motorsport-ul din deșert nu poate fi subestimat aspectul aerodinamic," spune Löffler. Este adevărat că noile dimensiuni ale bordului au mărit caroseria și au cauzat astfel o secțiune mai puțin favorabilă a caroseriei. Cu toate acestea, am reușit însă să reducem rezistența aerodinamică de ansamblu cu circa 15 procente (produsul dintre Coeficientul aerodinamic și Suprafața frontală A). Aceasta nu modifică însă viteza maximă, ce rămâne limitată la 170 km/h, conform regulamentelor. Dar optimizarea fluxului de aer oferă un mare avantaj principal: "Reduce și mai mult energia necesară automobilului nostru electric," explică Löffler. "Am implementat calculele aerodinamice exclusiv în baza simulațiilor CFD (Computational Fluid Dynamics)." Aceste simulații executate pe computer asigură rezultate extrem de precise și înlocuiesc munca din tunelul aerodinamic, ce era foarte consumatoare de timp.

 

Și mai prietenoasă cu mediul: sistem optimizat de management al energiei Audi RS Q e-tron este dotat cu un sistem electric de propulsie cu convertor de energie compus dintr-un motor cu ardere internă și un generator, precum și o baterie de înaltă tensiune și cele două motoare electrice de pe punțile față și spate. Managementul energiei joacă aici un rol esențial. Unitatea electronică de comandă a sistemului electric complex de propulsie și-a demonstrat calitățile deja de la primele raliuri. Doar situațiile extreme au impus provocări. La Raliul Dakar, de pildă, Audi a observat

surplusuri de putere pe termen scurt, când roțile făceau mai puțin contact cu solul, la salturi sau pe teren denivelat. Oficialii Federației Internaționale de Automobilism FIA intervin de la limita de 2 kilojouli de exces de energie și impun penalizări. "Ca termen de comparație, în limitele permise, către motoare "curge" de peste o sută de ori mai multă energie per secundă," explică Florian  Semlinger, inginer pentru dezvoltarea softurilor integrate, aplicații și bancurile de probe. "Ne-am fi putut face viața mai ușoară, stabilindu-ne limita la câțiva kilowați mai jos, dar aceasta ar fi impus dezavantaje în privința performanțelor. În schimb, am lucrat mult la reglajele fine ale unităților de control al puterii." Astfel, softul recalculează acum două limite individuale (câte una pentru fiecare motor), de ordinul milisecundelor. Drept rezultat, automobilul funcționează cu precizie până la limita permisă.

 

Consumatorii auxiliari beneficiază la rândul lor de control optimizat. Pompa servo, pompa de răcire a sistemului de aer condiționat și ventilatoarele au un impact măsurabil asupra echilibrului energetic. Pe parcursul sezonului de debut din 2022, echipele Audi și Q Motorsport au câștigat experiență valoroasă, ce permite evaluări mai pertinente. Sistemul de aer condiționat, de exemplu:  funcționează atât de agresiv că ar putea cauza înghețarea antigelului dacă ar funcționa permanent la puterea sa maximă. Astfel, pe viitor, sistemul va funcționa într-un mod intermitent. Astfel se economisește energie, iar temperaturile de la interior fluctuează doar ușor, chiar și pe perioade mai îndelungate. Strategiile de operare pentru ventilatoare și pompa servo au fost, la rândul lor, optimizate. De exemplu, sistemele pot fi acum reglate diferit pentru sarcinile mai reduse de pe secțiunile de legătură și pentru etapele speciale.

 

Operare mai facilă: utilizarea simplificată a comenzilor de bord și schimbare mai facilă a roților

Piloții Audi Mattias Ekström/Emil Bergkvist, Stéphane Peterhansel/Edouard Boulanger și Carlos Sainz/Lucas Cruz abia așteaptă să își preia noul "loc de muncă". Display-urile sunt în continuare situate în câmpul vizual direct al șoferului și pe consola centrală, iar panoul central de comandă cu cele 24 de câmpuri ale sale a fost, de asemenea, păstrat. Inginerii au restructurat însă display-urile și comenzile. "Numărul mare de funcții poate crea foarte ușor confuzii," explică Florian Semlinger. "De aceea, pentru prima dată, pilotul și copilotul pot acum selecta ceea ce au nevoie din cele patru secțiuni ale sistemului. Pentru aceasta ei folosesc un buton rotativ." Secțiunea "Stage" conține toate funcțiile importante la condusul competitiv, precum limitatorul de viteză, pentru etapele de drum în care sunt impuse limite de viteză. Aici este inclus, de pildă și cricul. Secțiunea "Road" cuprinde, de exemplu, semnalizarea și camera video retrovizoare, deci funcții ce sunt adeseori folosite în secțiunile de legătură ale raliurilor. Opțiunea "Error" poate fi folosită pentru a detecta erorile și a le categorisii și cataloga. Partea "Setiings" include tot ceea ce este util pentru echipa de ingineri în teste sau la fiecare final de zi de concurs, precum temperaturile detaliate și diferitele sisteme.

 

Echipele pot rezolva acum mult mai facil penele de cauciuc. Componentele simple, subțiri și ușor demontabile au înlocuit măștile mari ale roților de rezervă de pe flancuri. Noile jante cu zece spițe ale partenerului Rotiform sunt mult mai ușor de manevrat. Piloții și copiloții le pot prinde  mult mai ușor și pot efectua schimbul în condiții de siguranță și mai ridicată.

 

"Am implementat în timp foarte scurt toate lecțiile învățate. Iar rezultatul ideilor noastre este E2 - Evolution 2," a declarat Uwe Breuling, Directorul departamentului Operare Automobile de la Audi Sport.  "Echipa noastră de dezvoltare a muncit cu hotărâre și ambiție, în condiții de eficientizare a costurilor, astfel încât suntem perfect pregătiți pentru a doua noastră participare la Raliul Dakar."

 

După testele inițiale conduse de Arnau Niubó Bosch,  Directorul pentru Teste, Audi Sport a dezvăluit RS Q e-tron E2 în Neuburg an der Donau, în 1 septembrie. Între 1 și 6 octombrie, noua tehnologie va trebui să arate pentru prima dată ce poate în concurs, la Raliul Marocului.

Toate cele 3 perechi de piloți Audi vor concura atunci în raliul de deșert ce începe și se termină la Agadir, în sud-vestul țării situate în nordul Africii.