Acquire Călătorie de nivel first class spre viitor > Actualități > Știri | Audi România
Știri Audi

Călătorie de nivel first class spre viitor

16.09.2021

·          Prototipul Audi grandsphere: limuzina de lux cu sistem electric de propulsie

·          Concept interior nou: spațiu eliberat pentru locurile din față

·          Condusul autonom generează o experiență inovatoare

 

Călătorie first class spre viitor: Audi își prezintă la salonul auto IAA 2021 noul prototip Audi grandsphere. Amintind de luxul unui avion privat, limuzina grandsphere îmbină luxul călătoriilor private, la cele mai ridicate standarde de confort, cu un set amplu de experiențe on-board, pe o lungime de 5,35 m. Condusul automatizat de nivel 4 permite o nouă dimensiune a libertății, căci în acest mod, interiorul se transformă într-o sferă spațioasă a experiențelor, din care au fost retractate volanul, pedalierul și display-urile. Astfel scaunele din față devin un lounge de nivel first class, oferind spațiu maxim, panorame neobstrucționate și acces la toate funcțiile ecosistemului digital integrat la bordul noului Audi grandsphere.

Fiind al doilea dintre cele trei prototipuri din gama "sphere" a mărcii, Audi grandsphere ocupă un loc cu adevărat special. Aceasta se datorează tehnologiilor și designului, ce vor fi treptat preluate pe viitor și la automobilele Audi din producția de serie. Conceptul Audi grandsphere ilustrează ambițiile mărcii de a fi inițiatorul tendințelor în industria auto de vârf, în calitate de lider al transformărilor în domeniul tehnologiilor, prin introducerea unor oferte de mobilitate de ansamblu absolut inedite.

Astfel, în august 2021 a fost lansat roadster-ul electric Audi skysphere, un prototip GT ce a prezentat o viziune spectaculoasă inedită asupra condusului automatizat. Este un automobil ce se transformă într-o maşină sport ce se conduce autonom și are ampatamentul variabil. Aceste două prototipuri, precum și Audi urbansphere, ce va fi prezentat în 2022 în calitate de al treilea membru al trioului au toate în comun conceptul de ansamblu, derivat din capacitatea de a se conduce autonom la nivelul 4. Audi colaborează cu CARIAD, think-thank-ul Grupului Volkswagen pentru soft-uri, în vederea introducerii tehnologiei în a doua jumătate a acestui deceniu.

Nivelul 4: automobilul nu își modifică doar spațiul interior al habitaclului tradițional, cu bordul orientat spre șofer și scaunele, transformând interiorul într-un lounge spațios, prin retractarea volanului și a pedalierului, ci acordă totodată și noi libertăți pentru toți ocupanții. Aceasta se datorează faptului că Audi grandsphere eliberează șoferul de sarcina de a conduce autoturismul, ori de câte ori este posibil, pe de o parte și, pe de altă parte, le oferă tuturor celor aflați la bord o gamă largă de opțiuni pentru a utiliza această libertate pentru experiențe variabile, adaptate în mod individual: pentru comunicare sau relaxare, muncă sau retragerea în sfera privată, după cum dorește fiecare. Audi grandsphere devine un "experience device", nemaifiind un simplu automobil.

Datorită serviciilor Audi proprii și a capacității de a integra servicii digitale, posibilitățile sunt aproape nelimitate. Astfel, poate fi accesată o varietate largă de opțiuni de servicii pentru călătoria curentă, precum crearea unei rute cu panorame spectaculoase sau selectarea opțiunilor pentru restaurante și hoteluri. Automobilul se ocupă și de aspectele cotidianului ce ies din sfera călătoriei cu automobilul în sine. De exemplu, prototipul autonom Audi grandsphere oferă deja pasagerilor informații pertinente privind destinația curentă și se ocupă în manieră independentă de parcare și încărcare.

Sunt disponibile și opțiuni personalizate de infotainment, precum integrarea deplină la bordul automobilului a funcțiilor de streaming de muzică și video de la providerii utilizați deja anterior. Într-un pas adițional, Audi va adăuga și alte opțiuni personalizate și exclusive: concerte, evenimente culturale sau chiar și evenimente sportive la care sunt invitați clienții.

Conceptcar-ul Audi grandsphere întruchipează obiectivul mărcii de a da formă luxului progresist al viitorului: pentru Audi aceasta include opțiunea unor noi experiențe de înaltă clasă, posibile grație digitalizării, dar și a abordării de ansamblu a sustenabilității, cu scopul asigurării în viitorul apropiat a unei amprente neutre de carbon pentru întregul lanț valoric.

Clasa premium a viitorului ori trei

Audi skysphere, Audi grandsphere și Audi urbansphere sunt prototipurile pe care marca cu patru inele le folosește pentru a-și expune viziunea proprie asupra luxului progresist. În acest sens, Audi creează o experiență auto ce merge mai departe de petrecerea timpului la bordul automobilului pentru a ajunge de la punctul de plecare la destinație, pentru că aceste conceptcar-uri introduc un design nou, ce reinterpretează interiorul automobilului, habitaclul devenind elementul central al automobilului, în condițiile în care experiența ocupanților nu mai este subordonată cerințelor impuse de tehnologie. Astfel, interiorul are o arhitectură variabilă, comenzile dispar și ocupanții beneficiază de întregul spațiu interior. Și totul este completat cu noua gamă de servicii.

Procesul de design: de la interior la exterior

Chiar și cuvântul "sphere" din componența denumirilor semnalează că interiorul este elementul central al fiecărui prototip: Audi skysphere, Audi grandsphere și Audi urbansphere. Sistemului de propulsie și manevrabilitatea nu mai reprezintă prioritatea zero a specificațiilor designului pentru această nouă generație de automobile. În schimb, vedeta este interiorul, sfera în care ocupanții își petrec timpul și își trăiesc experiențele în timp ce călătoresc. Nevoile și dorințele lor dau formă spațiului, arhitecturii și funcțiilor. Odată cu această schimbare de paradigme, și procesul de design în sine se schimbă. De la începutul tuturor discuțiilor, totul este orientat spre interior și spre designul interior. Abia apoi concepem pachetul, liniile exteriorului și proporțiile ce dau forma de ansamblu a automobilului, împreună cu tehnologiile.

Spațiu, formă, funcție: interiorul

Portierele din spate ale prototipului Audi grandsphere se deschid spre față, astfel că nu mai avem montantul B. Iar imediat ce urcă în automobil, pasagerilor li se deschide întregul univers interior. Iar Audi grandsphere și-a identificat deja în prealabil pasagerii, datorită identificării pe baza mersului, o funcție inovatoare, ce le deschide ușile și îi întâmpină cu display-uri personalizate și iluminare ambientală. Poziția scaunelor șoferului şi pasagerilor sunt detectate automat și pentru fiecare scaun sunt ajustate diferite funcții personalizate de confort, precum setările sistemului de climatizare și ale scaunelor.

Totodată, sistemul de infotainment accesează serviciile ce au fost cel mai recent folosite de pasageri și le continuă la bordul automobilului. De exemplu, dacă un pasager se uită pe tabletă la un video, acest video poate fi redat automat pe display-urile din Audi grandsphere.

Pe partea șoferului, pe de altă parte, pe suprafața pentru proiecții pot fi afișate știrile pe care ocupantul locului șoferului le citea înainte să ia loc în autoturism.

La interior, liniile elementelor decorative și elementele funcționale sunt proeminent orizontale. Interiorul deschis și larg accentuează caracterul unic al acestui spațiu, iar lipsa volanului, a pedalierului sau a bordului clasic creează o senzație aparte de spațiu deschis și aerisit.

Suprafețele vitrate mari, parbrizul mare și plafonul transparent susțin la rândul lor această senzație, la fel ca geometria aparte a geamurilor laterale: partea de sus are un unghi distinctiv, iar partea cea mai lată se situează doar puțin mai sus decât nivelul privirii. Este un truc demonstrat de Audi în premieră în 2017 cu prototipul futurist AI:CON, prototip ce se îndreaptă acum spre producția de serie.

Modificarea zonei de confort este radicală: dacă scaunul "șefului" este situat în spate la limuzinele clasice, la noul conceptcar acest scaun a fost mutat în față. Aceasta se datorează faptului că aceste locuri nu mai sunt în mod necesar subordonate în primul rând funcției condusului și comenzilor automobilului. La condusul autonom de nivel 4, volanul și pedalierul dispar, iar zona frontală a habitaclului se transformă într-un spațiu liber în întreaga sa amplitudine, cu panorame neobstrucționate prin parbrizul mare şi geamurile laterale, oferind libertate maximă de mișcare.

Interiorul pare și mai mare când cele două scaune frontale sunt glisate la maximum în spate. Audi grandsphere are 2 + 2 locuri. În spate este integrată o banchetă tapițată cu locuri pentru două persoane, iar ambele scaune frontale sunt astfel concepute încât să ofere confort premium și spațiu extrem de generos.

Suprafețele șezutului și spătarele celor două scaune cu centuri integrate sunt separate vizual. Secțiunile laterale de la spătare sunt discret încovoiate, asigurând astfel suport optim la condusul în viraje. Pozițiile posibile pentru scaun sunt optimizate pentru fiecare mod de utilizare: de pe scaunul setat în poziție verticală, Audi grandsphere poate fi controlat în condiții ergonomice optime, atunci când șoferul dorește să preia controlul sau în zonele ce nu permit nivelul 4 de condus autonom. Cu spătarul înclinat la 40 de grade, pasagerii se pot relaxa și pot folosi optim sistemul de infotainment. Iar dacă spătarul este înclinat la 60 de grade, ocupantul dispune de poziția ideală de odihnă.  Tetierele pot fi înclinate în față cu 15 grade. Aerul este filtrat și temperatura este controlată. Este posibilă chiar aromatizarea aerului. Există chiar și difuzoare ce nu pot fi auzite de alți pasageri, pentru a crea o sferă privată.

Între scaunele din față este integrat un compartiment cu răcire cu două pahare și o sticlă elegantă, cu design aparte. Iată încă o dovadă că Audi grandsphere este cu adevărat un automobil first class.

Fără butoane, fără ecrane: display-uri și utilizare

O altă surpriză la interiorul Audi grandsphere cu design minimalist și finisaje în culori naturale este faptul că înainte de activarea funcțiilor de condus nu sunt vizibile nici panouri cu instrumente de bord și nici ecrane negre pentru afişaje virtuale. Detox digital de cea mai rafinată speță!

În schimb, se fac remarcate zonele clar delimitate și relaxante, cu materiale de cea mai bună calitate. Pot fi observate lemnul și lâna, materialele textile sintetice și metalul, plăcute la atingere și folosite pentru panourile portierelor, tapițarea scaunelor și mochetarea podelei. Multe dintre aceste materiale, precum furnirul de carpen, provin din surse sustenabile, cu copaci special cultivați pentru furnir sau din materiale reciclate.  Audi nu a folosit deloc piele pentru Audi grandsphere, ceea ce corespunde, de asemenea, viziunii progresiste a mărcii asupra luxului, ce include în mod inseparabil și sustenabilitatea.

O altă surpriză ce apare de fiecare dată când automobilul este adus la viață printr-o simplă atingere: ocupanții vor vedea că de fapt există display-uri, dar acestea iau forma unor proiecții pe suprafețele din lemn de sub parbriz. În funcție de modul de conducere (manual cu volan sau autonom de nivel 4), suprafețele de proiecție se întind fie pe întreaga lățime a interiorului sau sunt segmentate separat pentru șofer şi pasagerul din față. Toate informațiile necesare pentru călătorii sunt oferite astfel la înaltă rezoluție și clar lizibile.

Ca alternativă, suprafețele de proiecție pot fi, de asemenea, folosite în modul de condus automatizat, ca ecrane CinemaScope pentru infotainment sau chiar pentru video conferințe. Adițional, sub suprafețele de proiecție este integrată o bară cu senzori ce permite trecerea rapidă între diferitele conținuturi, de exemplu pentru muzică sau navigație. Sunt afișate toate funcțiile și aplicațiile active în automobil. Iconițele luminează intermitent pentru diferitele meniuri.

Un element de control deosebit de inovator se găsește lângă portieră, pe capitonajul exterior: MMI touch response. Astfel, când şoferul șade în poziție activă la volan, în partea din față a habitaclului deci, el poate folosi acest element de comandă pentru a selecta diferite meniuri cu funcții, cu ajutorul inelului rotativ și al butoanelor, precum și pentru a trece prin diferitele niveluri. Este un mod de operare simplu și intuitiv.

Nici atunci când, pe de altă parte, șoferul înclină scaunul mult în spate, în situațiile în care mașina se deplasează în modul autonom de nivel 4, el nu trebuie să renunțe la aceste dotări de confort, deoarece în această configurație este folosită o combinație de eyetracking și control prin gesturi. Un senzor îndreptat spre ochi detectează direcția vederii când se dorește folosirea unității de comandă și pasagerul trebuie doar să execute gesturi din mână, fără să fie nevoit să se aplece în față. Este vorba de gesturi ce le imită pe cele obișnuite, cunoscute de la folosirea comenzilor, doar că nu este necesară atingerea efectivă a comenzilor.

Dar fie că este vorba de eyetracking, comandă prin gesturi sau comandă vocală sau introducere de text sau comenzi tactile, în toate modurile de operare este valabil un aspect esențial: Audi grandsphere se ajustează la fiecare utilizator și îi învață preferințele și meniurile frecvent utilizate. Pe această bază, automobilul nu poate executa doar comenzi simple, rudimentare, ci îi poate propune utilizatorului, de asemenea, propuneri personalizate.

Chiar și în cotierele de pe portiere sunt integrate panouri de control. Astfel, automobilul le oferă pasagerilor întotdeauna suprafețe tactile invizibile, folosind un indicator optic pentru a semnala poziția. Totodată, în cotiere se găsesc ochelari VR de realitate virtuală, ce pot fi folosiți în combinație cu opțiunile de infotainment, ca de pildă sistemul Holorid.

Un monobloc dinamic: designul exterior

Având lungimea de 5,35 m, lățimea de 2 m și înălțimea de 1,39 m, Audi grandsphere are, fără doar și poate, dimensiuni de limuzină din clasa de lux. Ampatamentul de 3,19 m este foarte mare, depășind chiar și versiunea lungă a modelului actual Audi A8. Dar și mai impresionantă decât tot ce pot sugera aceste cifre, este impresia vizuală creată la prima vedere. Aceasta se datorează faptului că Audi grandsphere nu arată deloc ca o limuzină tradițională, ci mai degrabă ca un GT cu patru uși și linii tensionate, ieșit direct din tunelul aerodinamic. Iar acest rezultat este obținut fără elemente de decor sau zorzoane inutile.

Audi grandsphere preia însă direct în design condițiile specifice impuse de sistemul electric de propulsie, relevând o consolă frontală scurtă, o capotă frontală aplatizată și un parbriz extins mult în față, ca delimitare a cabinei pasagerilor. Dar, spre deosebire de numeroase automobile electrice, modelul nu are deloc o alură futuristă, ci mai degrabă accentuează idealurile estetice tradiționale.  Marginea superioară a capotei motorului este adusă ca linie orizontală mult în extremitatea laterală a șasiului, sugerând un compartiment motor lung și reprezentând încă un element specific modelelor GT. În spate, această linie se continuă la aceeași înălțime peste pasajul roții din spate, îmbrățișând practic întregul habitaclu și accentuându-i dimensiunile ample.

O a doua linie orizontală izvorăște din marginea inferioară a capotei motorului și trece pe sub geamurile laterale, cuprinzând, de asemenea, întreaga cabină. Această linie împarte suprafețele portierelor în umeri cu orientare orizontală și în suprafețe verticale convexe, încadrate sub acești umeri și deasupra pragurilor. Pasajele roților nu au o formă ce sare în ochi, dar sunt totuși distinctive, specifice designului Audi. Spatele suplu de după montantul C masiv provine din școala clasică de design aerodinamic. Iar arcul cu pantă dinamică al plafonului emană tradiție Audi Sportback.  Toate liniile și suprafețele sunt corelate organic, fiind combinate într-o caroserie monolitică.

Având diametrul de 23 de inchi, jantele cu care este echipat Audi grandsphere amintesc de un model iconic al anilor 90: Audi Avus. Totodată, cele șase spițe duble semnalează construcția ușoară și stabilitate, amintind de roțile funcționale folosite în motorsport și de tradiția preluării curentului Bauhaus în designul mărcii.

Tehnologie vizibilă - luminile

În partea din față se remarcă interpretarea inovatoare a grilei Singleframe a radiatorului, ce definește look-ul Audi caracteristic, luând forma unui hexagon plat. Suprafețele interioare din spatele capacului transparent sunt iluminate indirect de sus când automobilul se află în mișcare, generând un efect distinctiv, pronunțat tridimensional.

Unitățile farurilor din partea de sus a grilei Singleframe sunt înguste, semănând cu ochii mijiți ai unei priviri concentrate. Unitățile de iluminare amintesc de cele patru inele ale siglei mărcii, mărind și izolând intersecția celor două inele într-o pupilă și scriind astfel o nouă semnătură luminoasă inconfundabilă. Aceasta înseamnă că dimensiunile zonelor iluminate pot fi ajustate conform funcției asigurate: ca lumini de zi sau ca lumini de semnalizare dinamice, în funcție de situația din trafic și cu scopul de a garanta siguranță maximă. Aceeași grafică se observă și în blocurile optice din spate, reprezentând încă o caracteristică importantă pentru designul luminilor mărcii Audi.

Sistemul de propulsie şi reîncărcarea

Platforma tehnologică folosită pentru Audi grandsphere cunoscută ca platforma electrică premium PEE (Premium Platform Electric) a fost concepută special și exclusiv pentru sistemele de propulsie electrice pe baterie, exploatând astfel la maximum avantajele acestei tehnologii. Elementul-cheie al flotei PPE este un modul pentru baterie situat între punți, care la conceptcar-ul grandsphere stochează circa 120 kWh de energie. Este posibilă instalarea unei baterii plate, deoarece Audi folosește întreaga bază a automobilului dintre punți.

Împreună cu roțile mari, astfel sunt asigurate proporții de bază perfecte, nu doar din perspectiva designului. Printre beneficiile esențiale se numără interiorul lung și deci spațiu generos la nivelul picioarelor pentru ocupanții ambelor rânduri de locuri. Mai mult, absența măștii transmisiei și a tunelului cardanic cresc spațiul și amplifică astfel confortul automobilelor electrice în general.

Cu toate acestea însă, Audi grandsphere nu se lipsește de sistemul de tracțiune quattro, ce este o tehnologie esențială pentru marcă. Tracțiunea integrală este posibilă deoarece prototipul este echipat cu câte un motor electric pe puntea față și puntea spate, sistem ce va face uz de coordonarea electronică pentru a asigura tracțiunea integrală atunci când e nevoie și pentru a asigura un echilibru perfect între caracteristici dinamice avansate și eficiența energetică excelentă. Cele două motoare electrice de la Audi grandsphere pot furniza o putere totală de 530 kW și un cuplu de 960 Nm.

Încărcare rapidă, autonomie mare

Elementul central al sistemului de propulsie este tehnologia de încărcare de 800 de volți. La fel cum a fost implementat deja și la Audi e-tron GT, și bateria de la Audi grandsphere poate fi încărcată în timp foarte scurt la până la 270 kW, de la stațiile de încărcare rapidă.

Această abordare permite timpi de încărcare apropiați de timpii specifici necesari opririlor pentru alimentarea cu combustibil a automobilelor clasice, cu motor cu ardere internă. Astfel, 10 minute sunt suficiente pentru a încărca bateria la un nivel suficient pentru ca automobilul să poată să parcurgă apoi peste 300 de kilometri. Iar în mai puțin de 25 de minute, bateria de 120 kWh cu care este echipat prototipul Audi grandsphere poate fi încărcată de la 5% la 80%.

Având în vedere și autonomia de peste 750 de kilometri, în funcție de motorizarea aleasă și de putere, Audi grandsphere este, fără doar și poate, potrivit și pentru utilizarea la drum lung. Mai mult, autonomia sa și viteza sa de încărcare țin pasul cu cele ale autoturismelor cu motoare cu ardere internă, astfel că modelul este automobilul ideal și pentru necesitățile de mobilitate de zi cu zi.

Iar în ceea ce privește caracteristicile dinamice, cu calitățile sale specifice de automobil electric, Audi grandsphere își depășește în mod evident concurenții cu motoare cu ardere internă. Datorită cuplului ridicat disponibil încă de la prima rotație a motorului, accelerarea de la 0 la 100 km/h durează doar puțin peste 4 secunde. Viteza maximă este limitată cu scopul de a menaja autonomia.

Suspensii pneumatice și suspensii active pentru confort maxim

Roțile din față sunt legate printr-o punte cu cinci brațe, special optimizată pentru autovehiculele electrice. În partea din spate este folosită o punte multibraț, care, la fel ca cea din față, este realizată din aluminiu. În ciuda ampatamentului mare, roțile din spate cu direcția controlată asigură manevrabilitate excelentă. Limuzina de lux Audi grandsphere face uz de suspensii pneumatice Audi, cu un sistem cu o singură cameră și cu amortizoare adaptive. Deși este excelent și pentru condusul dinamic, când e nevoie, prototipul garantează un confort plăcut, fără mișcări sesizabile neplăcute ale caroseriei în condiții de mers normale.

Aceasta se datorează suspensiilor active ale prototipului Audi grandsphere. Sistemul high-tech permite ridicarea sau coborârea individuală a sistemului de pe fiecare roată, în doar câteva milisecunde, datorită actuatoarelor electromecanice. Astfel starea șasiului poate fi controlată în mod activ în orice situație de mers, ceea ce reduce semnificativ mișcările de ruliu și tangaj la frânare. Datorită camerei video frontale, ce recunoaște denivelările, ajustările sunt efectuate predictiv.   Sunt, de asemenea, folosite datele topografice ale sistemului de navigație, pentru a integra în calculația pentru proiecțiile sistemului și unghiurile curbelor și înclinația drumului.