Știri Audi

O nouă dimensiune a mobilității electrice: Audi Q4 e-tron ridică standardele clasei la capitolele interior și operare

11.03.2021

·         Spațiul generos al modelului electric compact depășește benchmark-ul clasei

·         Display-ul head-up oferă funcții avansate de realitate augmentată

·         Volan de generație nouă cu operare tactilă și display MMI cu diagonala de până la 11,6 inchi

 

Bun-venit la bord: experiența celui de la volan, dar și a pasagerilor săi intră într-o dimensiune absolut nouă, cu noul Audi Q4 e-tron. Spațiul generos oferit de SUV-ul electric compact depășește cu mult standardele curente ale clasei din care face parte. Iar display-urile au intrat, de asemenea, într-o nouă dimensiune: display-ul head-up cu funcții de realitate augmentată îmbină lumea reală cu lumea virtuală, iar display-ul MMI poate avea diagonala de până la 11,6 inchi. Noua generație de volane cu operare tactilă beneficiază, de asemenea, de tehnologie avangardistă. Dar Audi Q4 e-tron se impune și la capitolul opțiunilor de transport și depozitare, cu un volum total de 25 de litri pentru compartimentele de depozitare. Foarte utile sunt și suporturile pentru pahare din partea de sus a portierelor. Designul interior progresist și aerisit le permite clienților să trăiască în confort deplin experiența tehnologiei avansate.

 

Design nou, soluții ingenioase

Audi Q4 e-tron este un automobil flexibil, cu multe fațete, un însoțitor ideal în cotidian și un partener excelent pentru timpul liber, fiind ideal ca automobil principal pentru uzul personal.

La o lungime de 4.590 milimetri, lățimea de 1.865 milimetri și înălțimea de 1.613 milimetri, dimensiunile sale exterioare încadrează Audi Q4 e-tron în segmentul SUV-urilor compacte de talie mai mare. Arhitectura sistemului modular de propulsie (MEB) aflat la baza SUV-ului Audi electric compact permite o diviziune absolut nouă a spațiului. Deși consola frontală este de doar 86 centimetri, ampatamentul este generos, de 2,76 metri, ceea ce reprezintă chiar mai mult decât la un SUV din segmentul de talie medie. Interiorul are o lungime de 1,83 metri, ceea ce este similar cu un SUV din clasa de talie mare.

Bun-venit la bord: acces confortabil, spațiu amplu

Experiența confortabilă începe deja de când urcați la bord: ușile se deschid larg, iar scaunele au o poziție ridicată confortabilă. Șoferul și până la patru pasageri se pot bucura de un interior foarte spațios, ce este posibil și datorită faptului că tunelul central este înlocuit cu o treaptă ce are doar o înălțime redusă. Poziția pe scaunele din spate este cu aproape 7 centimetri mai înaltă decât pe locurile din față, oferind totuși foarte mult spațiu la nivelul capului. La fel și spațiu la genunchi este extrem de generos. Astfel SUV-ul electric compact Audi își depășește concurenții direcți din segmentul premium la capitolul spațiu interior.

Numeroase și variate spații de depozitare: volum total de 24,8 litri și suporturi ergonomice pentru sticle

Fiind un automobil potrivit pentru variate utilizări, inclusiv ca automobil de familie, Audi Q4 e-tron oferă numeroase compartimente de depozitare, ce totalizează un volum de 24,8 de litri, inclusiv torpedoul. Consola centrală integrează două suporturi pentru pahare, un compartiment de depozitare de 4,4 litri cu capac, două (sau opțional patru) intrări USB-C și opțional Audi phone box pentru telefonul mobil. Toate cele patru panouri ale portierelor au suporturi pentru sticle de până la 1 litru. Acestea sunt foarte simplu de accesat, fiind integrate sus, în partea din față a cotierelor. Aceste suporturi situate în partea de sus au fost dezvoltate în strânsă colaborare între designeri și ingineri, găsirea locului potrivit reprezentând o reală provocare.

Portbagajul modelului Audi Q4 e-tron are o capacitate de 520 de litri. Rabatând spătarele banchetei fracționate 40:20:40, puteți crea o suprafață practic plană. Astfel, încărcând bagajele până la plafon, volumul portbagajul crește la

1.490 de litri. Aceasta corespunde standardelor specifice segmentului ierarhic următor, al SUV-urilor mai mari. Audi oferă opțional și o plasă de separare și un pachet special pentru portbagaj. Acest pachet include, de pildă, podeaua ajustabilă a portbagajului ce poate fi fixată pe două niveluri de înălțime diferite.

Complet digitalizat, pe patru niveluri: conceptul de operare

La fel ca la toate modelele sale, și pentru Q4 e-tron, Audi face uz de un sistem de operare complet digitalizat și de un sistem de afișare cu structura meniului aplatizată. Acesta este structurat pe patru niveluri:  panoul digital de instrumente sau Audi virtual cockpit pentru cel de la volan, ecranul central MMI touch, funcția de    comandă vocală cu limbaj natural și display-ul head-up opțional cu funcții de realitate augmentată.

O nouă dimensiune: display-ul head-up cu realitate augmentată

Cu display-ul head-up opțional cu funcții de realitate augmentată, Audi Q4 e-tron face un pas enorm înainte în domeniul tehnologiei de afișare. Acest ecran reflectă informațiile importante în zona parbrizului, pe două niveluri separate: secțiunea informațiilor curente și secțiunea realității augmentate. Informațiile provenite de la anumite sisteme de asistență și săgețile de direcționare ale sistemului de navigație, precum și punctele de plecare și de destinație sunt suprapuse vizual în locul corespunzător peste locul real din exterior, ca afișaj de realitate augmentată. Aceste imagini dinamice par că plutesc la o distanță fizică de circa 10 metri în fața șoferului. În funcție de situație, aceste imagini par a fi mult mai departe. Șoferul poate asimila foarte repede aceste afișaje, fără ca atenția să îi fie distrasă și fără riscul de confuzii. Totodată aceste indicații sunt foarte utile în condiții de vizibilitate redusă.

Câmpul vizual al informațiilor afișate în realitatea augmentată are o diagonală de 70 de inchi din perspectiva șoferului. Dedesubtul acestei secțiuni este afișat câmpul vizual apropiat, într-o fereastră de afișare de înălțime mică, pentru informațiile de stare curente. Aici șoferul poate citi viteza de deplasare și indicatoarele de circulație, precum și informațiile sistemelor de asistență și simbolurile navigației, în formă statică și la o distanță percepută la fi la aproximativ 3 metri în fața șoferului.

Elementul central al sistemului: unitatea de generare a imaginilor

Elementul central tehnic al head-up display-ului cu realitate augmentată este unitatea de generare a imaginilor (PGU), ce este integrată adânc în interiorul panoului de instrumente. Un LCD deosebit de luminos direcționează pe două oglinzi plane fascicolele de lumină pe care le generează, iar componentele optice speciale separă porțiunile afișate la mică distanță de cele afișate la depărtare. Oglinzile plane direcționează fascicolele pe o oglindă concavă mare, ce poate fi ajustată electric. De aici, fascicolele ajung la parbriz, unde sunt reflectate în așa-numitul eyebox și astfel în ochii șoferului. La o distanță aparent de 10 metri sau chiar mai departe, în funcție de situație, șoferul vede simbolurile la fel de clar cum vede și mediul real din fața lor.

Generatorul predictiv de imagini: AR Creator

Așa-numitul AR Creator este mastermind-ul și generatorul de imagine pe parte de soft. AR Creator este o unitate de procesare a platformei modulare de infotainment (MIB 3), compusă din mai multe module separate. AR Creator prelucrează simbolurile afișate la o rată de 60 de cadre per secundă și le adaptează la geometria opticii proiecției. Totodată, calculează localizarea acestora raportat la mediu, despre care primește informații din datele neprelucrate ale camerei video frontale, datele senzorului radar și ale navigației GPS. Softul aferent este compus din circa 600.000 de linii de cod de programare, ceea ce înseamnă cu circa 50% mai mult decât întregul sistem de control al primei versiuni Space Shuttle.

La procesare, AR Creator ține întotdeauna cont și de faptul că de la identificarea unui obiect de către senzori și până momentul la care conținutul grafic este afișat trec întotdeauna câteva fracțiuni de secundă. În acest răstimp extrem de scurt, Q4 e-tron își poate modifica poziția considerabil, de pildă deoarece mașina frânează sau trece printr-o groapă.  Continuu sunt efectuate mai multe operațiuni de procesare, astfel încât afișajul din eyebox să nu sară într-o poziție greșită. Una dintre aceste operațiuni este efectuată de softul camerei. Pentru altă operațiune, AR Creator utilizează cele mai recente date pentru o calculație predictivă a deplasării continue înainte a automobilului.  O altă operațiune de procesare estimează mișcarea verticală în baza datelor furnizate de camera video, radar și senzorii sistemului ESC de stabilitate. Aceste informații sunt toate încorporate în ceea ce specialiștii numesc "shake compensation". Această operațiune este efectuată cu câteva milisecunde înainte ca imaginea să fie afișată și are menirea de a preveni tremuratul disruptiv al afișajului.

Navigația: drona zboară înainte, în recunoaștere

În contextul funcțiilor de navigație, display-ul head-up cu funcții de realitate augmentată își demonstrează punctele forte într-o manieră deosebit de impresionantă. Astfel, drona, cum este numită săgeata ce plutește în față, indică următorul punct de acțiune pe parcursul rutei. Drona este dinamică, ceea ce înseamnă că, de exemplu, atunci când se apropie de o intersecție, săgeata anunță întâi manevra de virare, înainte ca o săgeată animată să îndrume șoferul cu precizie de-a lungul drumului corect. Dacă ruta continuă apoi drept înainte, drona zboară în fața mașinii și dispare, urmând să reapară apoi din nou, în timp util înainte de următorul punct de acțiune. Distanța față de punctul de virare este afișată în metri în fereastra inferioară de afișare, ce afișează informații la mică distanță față de șofer.

Chiar dacă șoferul activează adaptive cruise assist, ce menține automobilul pe centrul benzii de rulare, head-up display-ul cu funcții de realitate augmentată asistă cu indicii vizuale. Imediat ce Audi Q4 e-tron se apropie de marcajul unei benzi fără ca luminile de semnalizare să fie activate, funcția de avertizare la părăsirea benzii de rulare suprapune o linie roșie peste marcajul real, trasat efectiv pe drum. Un alt exemplu pentru această tehnologie de ultimă oră este funcția adaptivă, raportată la autovehiculul din față: când aceasta este activă, autovehiculul este marcat pe display cu o linie colorată. Astfel, fără a-i fi distrasă atenția, șoferul poate percepe starea tempomatului adaptive cruise assist sau adaptive cruise control. Când adaptive cruise assist solicită ca șoferul să demonstreze că este atent, va afișa un marcaj roșu și un simbol de avertizare.

Trei variante: digital cockpit

Panoul de instrumente digital inclus în dotarea standard are diagonala de 10,25 inchi și poate fi folosit prin intermediul volanului multifuncțional. Afișajului power-meter aflat pe ecran lângă vitezometru rezumă toate informațiile importante despre călătorie, de la putere și nivelul procentual de încărcare al bateriei și până la recuperare. Audi virtual cockpit este primul nivel opțional pentru afișare și integrează harta de navigație și comenzile sistemului de infotainment. Șoferul poate alege dintre două opțiuni de layout. Audi virtual cockpit plus este versiunea de top și oferă layout-urile "classic," "sport" și "e-tron", la care power-meter joacă rolul principal. Afișarea poate fi configurată liber din MMI.

Diagonală de până la 11,6 inchi: display-ul central tactil MMI

Display-ul tactil MMI cu feedback acustic are diagonala de 10,1 inchi și rezoluția de 1.540 x 720 pixeli. Configurația sa de bază include MMI radio plus cu recepție radio DAB și poate fi utilizat pentru a controla sistemul de infotainment, precum și mai multe funcții pentru confort. Adițional, permite și introducerea textului cu scris de mână. În versiunea opțională mai mare, display-ul are diagonala de 11,6 inchi și rezoluția de 1.764 x 824 pixeli. Este cel mai mare display din portofoliul Audi până în prezent și va fi disponibil începând cu finele anului.

Comunicare fără echivoc: comanda vocală

Funcția de comandă vocală cu limbaj natural, ce poate fi activată rostind "Hey Audi", reprezintă al treilea nivel de control pentru Audi Q4 e-tron. Sistemul înțelege numeroase fraze și solicitări exprimate în limbaj uzual, ca, de pildă, "Unde este cea mai apropiată stație de încărcare?". Dacă automobilul este echipat cu MMI navigation advanced, sistemul efectuează în multe cazuri chiar și comparații on-line.

Progresist și aerisit: designul interiorului

Noua epocă a tehnologiei în care a intrat Audi se reflectă și la interiorul modelului Audi Q4 e-tron. Panoul de instrumente atrage atenția cu eleganța sa progresistă și subliniază senzația de spațiu aerisit. Bordul se face remarcat cu un design tridimensional accentuat, iar unitățile de operare și afișare etalează și funcții de design, mai mult ca niciodată. Panoul de instrumente este încastrat asemeni unui diamant între două volume: unul scurt pe partea stângă, ce integrează o priză de aer și unul lung pe partea dreaptă. Panoul se extinde de la portiera pasagerului din față și integrează și alte guri de aerisire. Ecranul central tactil MMI touch are designul curat și ușor și ocupă spațiul din față.

Ecranul este înclinat spre șofer și este astfel poziționat încât să poată fi accesat facil, în condiții de ergonomie optimă.

Inserția suplă, cunoscută sub denumirea tech layer, este situată deasupra display-ului și îl conectează cu panoul de instrumente. Printre opțiunile disponibile pentru materialele suprafețelor se numără lemnul de lămâi cu porii deschiși, aluminiul în două variante de design și finisajul din material plastic. La scurt timp după  lansarea pe piață, pentru decorul interiorului S line va fi disponibil și materialul textil tehnic hibrid realizat parțial din materiale reciclate.

În funcție de pachetul de dotare, contururile adiționale ale panoului de instrumente, numite și suprafețe de accent, sunt finisate în diferite nuanțe argintii și gri, asortate la inserții.

Cel mai evidențiat dintre aceste contururi, trasat orizontal, împarte panoul de instrumente în două zone și poartă emblema e-tron.  Imediat dedesubt, de asemenea, cu orientare spre șofer, este situată unitatea de comandă pentru sistemul de climatizare. Dedesubt, în spațiu se extinde un panou mare de operare, cu finisaj negru. Aici este instalat schimbătorul compact pentru selectarea treptelor de viteză, un buton rotativ capacitiv pentru volum, butonul Start/Stop, comutatorul pentru luminile de avarie și butonul Audi drive select. Adițional aici sunt integrate și alte butoane tactile pentru diferite funcții adiționale. Designul lor este integrat fără contur și butoanele sunt iluminate din spate cu lumină albă.

Viitorul este în mâinile dumneavoastră: volanul cu operare tactilă

Modelele de volan oferite pentru Audi Q4 e-tron indică la rândul lor direcția viitorului mobilității. Aceste modele de nouă generație au trei spițe, iar sigla cu cele patru inele are design nivelat la suprafață, pe când spița inferioară poartă emblema e-tron. Spițele superioare au suprafețe tactile finisate în negru, de asemenea, iluminate, pentru a indica locul butoanelor active.   La fel ca la smartphone-uri, nu sunt posibile doar gesturi de comandă de tipul atingerii, ci și de tip swipe, ca de pildă pentru a derula liste.

Volanul este oferit în mai multe versiuni. Versiunea de top are padele fixate pe volan pentru funcția de recuperare la rularea liberă și decor din două elemente pe spițe. Inelul încălzit este teșit în partea de sus și în partea de jos, o soluție ce conferă interiorului o alură și mai avangardistă. Astfel, volanul nou exprimă clar caracterul progresist al modelului Q4 e-tron, atât prin design, cât și prin funcții și calitățile sale haptice.

Siguranță excelentă: scaunele din față

Scaunele din față oferă siguranță și tehnologie de ultimă oră. Astfel, în cazul unui impact lateral, airbag-ul central se deschide din perna laterală din dreapta a scaunului șoferului, adițional față de airbag-urile laterale, pentru a împiedica șoferul și pasagerul din față să se lovească unul de celălalt. Încălzirea în scaune, ajustarea electrică și suportul lombar electric sunt oferite ca dotări opționale. Scaunele sunt disponibile în versiune de bază și versiune sport, cu tetiere integrate vizual și opțional cu model în romburi.

Pentru culorile de la interior, clienții pot alege între negru, gri steel, maro santos sau bej pergament. Cele în total nouă pachete de dotări includ și un pachet cu cusături decorative. Cinci pachete sunt disponibile pentru versiunea de bază, în timp ce celelalte patru sunt disponibile pentru interiorul S line. Pachetele diferă în privința decorului de la praguri, a culorii suprafețelor de accent, a materialului cotierelor și a plafonului interior. Toate pachetele de dotare pentru interior includ iluminarea albă ambientală cu LED sau, alternativ, pachetul de iluminare ambientală Plus cu mai multe culori diferite.

Dinamica și Puls: tapițerie cu poliester reciclat

Interiorul S line oferă, de asemenea, o gamă interesantă de materialele pentru tapițerie. Clienții care preferă materiale clasice pot alege între un mix de piele/piele artificială și piele fină Nappa. Combinația de piele artificială cu microfibră Dinamica este o opțiune nouă. Acest nou material arată și se simte ca velurul, dar este realizat în proporție de 45 % din poliester reciclat, provenit de la textile și PET-uri, de pildă.

Tapițeria Plus, ce include, de asemenea, piele artificială, este încă o opțiune atractivă pentru interiorul S line. Și aici sunt utilizate materii prime reciclate: până la 50% din materialul textil folosit provine de la sticle PET reciclate, ce sunt transformate în fir de țesut printr-o procedură complexă. Astfel rezultă un material de aceeași calitate ridicată ca tapițeria textilă uzuală.

Electrificare avansată: Q4 e-tron este lansat într-un segment foarte dinamic al pieței 

Ofensiva electrică a mărcii Audi accelerează în continuare. Astfel, Q4 e-tron urmează după lansarea modelelor SUV Audi de talie mare e-tron și e-tron Sportback, precum și a sportivului e-tron GT. Q4 e-tron joacă un rol esențial în strategia de electrificare a mărcii. Modelul este lansat acum într-un segment deosebit de atractiv, cu creștere foarte dinamică, adică în clasa SUV-urilor compacte. Modelul le oferă clienților Audi o oportunitate de acces la un preț atractiv în lumea mobilității electrice premium.