Știri Audi

Luminile OLED digitale sunt lansate în premieră pentru Audi Q5

01.08.2020

Audi preia din nou rolul de deschizător de drumuri al tehnologiei de iluminare și prezintă următoarea generație a sistemelor de iluminare OLED

  •  Luminile OLED digitale sunt lansate în premieră pentru Audi Q5
  • Segmentarea avansată permite noi opțiuni de design pentru blocurile optice din spate
  • Avantajele: omogenitate mai mare, eficiență, dimensiuni compacte și personalizare

În iunie 2020, o nouă generație a tehnologiei de iluminare a fost lansată în premieră odată cu Audi Q5. Este vorba de tehnologia digitală OLED. În 2016, Audi a fost deja pionierul diodelor luminoase organice, așa numitele OLED. Iar acum, digitalizarea deschide o nouă eră și promite optimizarea siguranței în trafic, fiind prima tehnologie ce permite personalizarea semnăturii luminoase a blocurilor optice din spate.

Dr. Werner Thomas, managerul de proiect pentru tehnologia OLED la Audi, explică: "Tehnologia farurilor Audi a cunoscut o dezvoltare rapidă în ultimele decenii. Dar în același timp, ne-am ocupat intens și de dezvoltarea sistemelor de iluminare posterioare." Cea mai nouă realizare: marca este acum primul producător auto ce își digitalizează blocurile optice din spate.

De ce anume se concentrează Audi pe tehnologia OLED?

Sursele de lumină OLED sunt panouri radiante, spre deosebire de sursele punctiforme, precum LED-urile, ce folosesc cristale semiconductoare. OLED-urile oferă următoarele avantaje: lumina lor este foarte omogenă și este ajustabilă nelimitat ca intensitate, iar contrastul este excelent. De asemenea, lumina poate fi separată pe segmente. Acestea pot fi controlate individual și luminozitatea lor poate fi diversificată, iar distanța dintre ele este minimă. Blocul optic nu are nevoie de reflectoare și nici de fibră optică sau alte asemenea. Astfel, unitățile OLED sunt foarte eficiente, ușoare și subțiri, ceea ce permite o nouă libertate în crearea designului.

Elementul de iluminare OLED are o grosime de doar un milimetru, în timp ce soluțiile LED obișnuite au nevoie de o adâncime mult mai mare de instalare, de 20 până la 30 de milimetri. Necesarul de energie al OLED-urilor este mult mai redus decât cel al blocurilor optice LED, dacă am compara la același nivel de omogenitate. Tehnologia OLED oferită de Audi a fost lansată în premieră în producție pentru blocurile optice din spate ale modelului Audi TT RS* în 2016. Până în prezent, modelele Audi care folosesc tehnologia OLED au până la patru segmente complexe controlabile individual, ce pot fi folosite pentru a crea un design luminos individual.

Ce avantaje oferă noile lumini OLED digitale de la Audi?

Numărul mai mare de segmente controlabile separat poate fi activat în mod aleatoriu, cu luminozitatea variabilă continuu. La Q5 sunt în prezent folosite trei module împărțite fiecare în câte șase unități, adică sunt 18 segmente per bloc optic. Precizia extraordinară și variabilitatea mare le oferă designerilor nenumărate oportunități în condițiile utilizării unui singur tip de hardware. Clienții care optează pentru tehnologia digitală OLED pentru Q5 pot alege la achiziția automobilului dintre trei semnături pentru blocurile optice din spate. În modul "dynamic" al sistemului de manevrabilitate dinamică Audi drive select, blocurile optice trec la o altă semnătură luminoasă adițională. De asemenea, pentru noile unități au putut fi create efecte de animație, precum scenarii specifice luminilor coming home / leaving home, plus lumini intermitente dinamice.

În ce fel diferă luminile OLED digitale de tehnologia OLED deja cunoscută?

"Până în prezent, pentru Audi TT RS* și A8 am folosit segmentarea OLED pentru a crea semnături luminoase distinctive. Am schimbat utilizarea însă odată cu Q5," explică managerul de proiecte Dr. Werner Thomas. "În acest caz, blocurile optice din spate se transformă într-un fel de display pe carcasa exterioară, ceea ce ne deschide oportunități extraordinare pentru design, personalizare, comunicare și pentru siguranță." Astfel, anul 2020 marchează începutul unei noi ere: mijlocul acesta care până acum avea doar rol de semnalare, devine acum și un mijloc de afișare pentru diferite tipuri de conținut.

Cum anume îmbunătățesc luminile OLED siguranța?

Pentru noul Q5 cu OLED, Audi a implementat un senzor de proximitate. Astfel, dacă participanții la trafic se apropie de un Q5 staționar la o distanță mai mică de 2 metri, se vor aprinde toate luminile OLED. Când Q5 se pune din nou în mișcare, blocurile optice revin la semnătura luminoasă inițială. Acesta este doar un prim exemplu al comunicării car-to-x a automobilului cu mediul în care se află. Pe viitor este posibilă și crearea unor simboluri predefinite de avertizare, cu condiția ca acestea să fie aprobate de legiuitor. Dezvoltarea și aprobarea acestor prime semnale dinamice pentru indicarea schimbării direcției este un bun exemplu pentru colaborarea eficientă dintre autoritățile de omologare și Audi. Dezvoltatorii prezentă astfel potențiale tehnologii, pe care le adaptează apoi în funcție de cerințe, ceea ce simplifică și grăbește procedura de omologare a noile idei și concepte. Audi a structurat deja în avans și procedurile de dezvoltare a luminilor OLED, astfel încât să poată obține omologarea pentru Q5 în ciuda diferitelor variante de design pentru blocurile optice din spate. Iată cum drumurile devin mai sigure cu tehnologia de iluminare Audi.

Ce rezervă viitorul în acest domeniu?

Pe viitor vor fi cu siguranță posibile și mai multe segmente per bloc optic, ceea ce permite o personalizare și mai amplă a semnăturii luminoase. De exemplu, vor putea fi afișate simboluri predefinite, pentru a-i avertiza din timp pe ceilalți participanți la trafic cu privire la pericole precum porțiunile de drum alunecos sau capetele următoare ale ambuteiajelor.

Consumul de combustibil al modelelor menționate

Audi TT RS:

Consum combustibil mixt în l/100 km: 8,1-7,9; emisii mixte de CO2 în g/km: 183-181

(Consumul de combustibil și emisiile de CO, precum și clasele de eficiență indicate ca intervale de valori depind de anvelopele/jantele utilizate.)

Consumul și emisiile comunicate au fost determinate conform metodelor de măsurare prevăzute de lege. Începând cu 1 septembrie 2017, anumite autovehicule noi sunt omologate de tip conform Procedurii Armonizate la Nivel Mondial de Testare a Vehiculelor Ușoare, abreviată WLTP (engl. World Harmonised Light Vehicle Test Procedure). Aceasta este o procedură mai realistă de testare pentru măsurarea consumului de combustibil și a emisiilor de CO. Începând cu 1 septembrie 2018, WLTP va înlocui treptat Noul ciclu de conducere european (New European Driving Cycle, sau NEDC). Având în vedere condițiile mai realiste de testare, valorile de consum și de emisii de CO măsurate conform WLTP sunt, în multe cazuri, mai mari decât cele măsurate conform NEDC. Sistemul de impozitare a autovehiculelor se poate modifica conform prevederilor de la 01 septembrie 2018. Informații adiționale despre diferențele dintre WLTP și NEDC puteți găsi la www.audi.de/wltp.

În prezent este încă obligatorie comunicarea valorilor conform NEDC. La modelele care au fost omologate de tip conform WLTP, valorile NEDC sunt derivate din valorile conform WLTP. Valorile WLTP pot fi comunicate dacă se dorește până la momentul la care acestea devin obligatorii. Dacă valorile NEDC sunt comunicate ca interval, acestea nu se referă la un autovehicul anume și nu reprezintă  o parte integrantă a ofertei. Acesta valori sunt comunicate doar cu scopul de a servi comparării diferitelor tipuri de autovehicule. Dotările și accesoriile adiționale (componentele instalate suplimentar, anvelopele de alte dimensiuni, etc.) pot modifica parametrii relevanți ai autovehiculului, ca de ex. masa, rezistența la înaintare și caracteristicile aerodinamice și, alături de condițiile meteo și de condițiile din trafic, precum și stilul individual de condus, pot influența consumul de energie electrică, emisiile de CO și performanțele automobilului. Consumul de combustibil și emisiile de CO indicate ca intervale de valori variază în funcție de nivelul de echipare ales.

Informații suplimentare cu privire la consumul oficial de combustibil și la emisiile de CO oficiale pentru autoturismele noi sunt oferite în "Ghidul cu informații referitoare la consumul de combustibil, emisiile de CO și consumul de energie electrică ale autovehiculelor noi", disponibil gratuit în toate punctele de vânzare ale Uniunii Europene.