-
Căutare
Inteligent şi eficient. Şasiul modelului Audi A8.
Activitate stabilă, siguranţă pasivă
Şasiul activ Audi AI, opţional la A8, are două sarcini principale. Pe de o parte asigură o stabilizare transversală şi longitudinală completă şi extrem de eficientă a vehiculului, indiferent de încărcare şi în funcţie de starea drumului, a carosabilului şi de viteză. Confortul condusului creşte astfel şi mai mult. Pe de altă parte, această inovaţie creşte siguranţa pasivă: Tracţiunea quattro deja cunoscută este optimizată în plus în cazul unei frâne puternice, prin distribuţia precisă a forţelor pe toate cele patru roţi. Înclinarea în faţă este compensată activ şi calea de frânare este considerabil mai scurtă. În plus, în cazul unui impact lateral, vehiculul se ridică cu circa 80 mm în doar o jumătate de secundă, crescând astfel siguranţa habitaclului.
Toate aceste funcţii sunt realizabile pentru că şasiul lucrează complet electromecanic pentru prima dată şi se poate aplica forțele necesare în mod individual, pe fiecare roată în parte şi în funcţie de situaţie. Controlul este asigurat de o unitate centrală de comandă care evaluează semnalele de senzori şi dă comenzi corespunzătoare supapelor magnetice care adaptează continuu forţa fiecărui amortizor în parte.
Eficiență în serie
Audi A8 este un micro-hibrid, adică îmbină motorul cu ardere internă cu un
generator electric antrenat cu o curea şi răcit cu lichid, de 48 de volţi, cu rol
de demaror şi de alternator. La toate acestea se adaugă şi o baterie litiu-ion
performantă. Întregul sistem este inclus pentru prima dată în dotarea standard şi
reprezintă baza pentru o întreagă serie de optimizări, ce servesc mai ales
eficientizării şi creşterii confortului la condus.
Generatorul menţionat are dublu rol: funcţionează ca motor electric sau ca
alternator. În prima variantă, sistemul furnizează un cuplu considerabil, de 60
Nm, ce este folosit de Audi A8 pentru o funcţie unică: când aţi atins viteza
de deplasare dorită, situată între 30 şi 160 km/h, motorul cu ardere este
dezactivat pe o durată de până la 40 de secunde, pentru o rulare liberă
confortabilă, lină şi fără emisii. Pe de altă parte, generatorul are suficientă
putere pentru a porni din nou motorul cu ardere. De cum aţi atins pedala de
acceleraţie, motorul cu ardere intervine instantaneu.
Dar generatorul oferă beneficii şi la frânare: împreună cu bateria performantă,
permite astfel recuperarea intensă, prin intermediul punţii din spate. Astfel este
furnizată din nou către automobil energia deja utilizată o dată. În multe situaţii,
recuperarea este chiar mai eficientă decât rularea liberă deja menţionată, motiv
pentru care unitatea de comandă a propulsiei evaluează permanent situaţia curentă.
În acest sens, sunt interconectate datele camerei video frontale şi, opţional,
rezultatele generate de asistentul predictiv de eficienţă, cu datele actuale despre
rută şi datele provenite de la numeroşii senzori.
Totodată, modelele generației A8 actuale sunt primele automobile ce dispun de o
nouă nomenclatură pentru puterea motorului. Astfel, dintre cele două motorizări cu
şase cilindri, varianta 3,0 TDI de 210 kW este comercializată sub denumirea Audi A8
50 TDI (consum combustibil mixt în l/100 km: 5,8-5,6*; emisii de CO₂ mixte în g/km:
152-145*). Motorul 3,0 TFSI de 250 kW va fi cunoscut ca Audi A8 55 TFSI (consum
combustibil mixt în l/100 km: 8,0-7,7*; emisii de CO₂ mixte în g/km: 182-175*).
Direcţie nouă
Fiecare viteză de deplasare impune provocări diferite pentru direcţie. Astfel, la
vitezele mai reduse importantă este manevrabilitate, iar apoi, la viteze mai mari,
este nevoie de agilitate, în condiţii de stabilitate. Manevrabilitate înseamnă că
automobilul dumneavoastră îmbină uşurinţa controlării direcţiei, la nivel de Audi
A4, de ex., cu nivelul ridicat de confort specific unei limuzine de lux, astfel
încât, în virajele strânse, să fiţi nevoit să rotiţi doar puţin volanul (conduită
directă). Agilitatea se traduce în plăcerea condusului, într-un stil sportiv şi în
spontaneitate, iar stabilitatea înseamnă posibilitatea de a controla maşina chiar
şi la mişcări bruşte de volan.
Din punct de vedere tehnic, aceasta înseamnă concilierea unor contradicţii, care,
până în prezent, a impus întotdeauna un compromis: fie pe primul loc se găsea
conduita directă, ori stabilitatea era aşezată în prim plan. Direcţia dinamică
elimină acum necesitatea acestui compromis, datorită intervențiilor active asupra
direcţiei pe punţile faţă şi spate, controlate de o unitate centrală de comandă.
Algoritmul acestui sistem de comandă ajustează asistarea direcţiei în funcţie de
situația curentă de deplasare, pentru unghiuri optime de bracare, atât pe puntea
faţă, cât şi pe puntea spate.
Astfel manevrabilitatea este îmbunătăţită considerabil: de ex. în traficul urban,
la manevrele de virare şi parcare, efortul pe care trebuie să îl depuneţi pentru a
mişca volanul scade considerabil, iar diametrul de bracare al automobilului este
redus simţitor, deoarece roţile din spate sunt direcţionate uşor în direcţie opusă.
La deplasarea pe şosele, veţi putea să vă bucuraţi de caracterul sportiv al
maşinii, în condiţii de precizie extraordinară. Pe autostradă, direcţia integrală
dinamică se face simţită prin conduita stabilă a maşinii, toate roţile fiind
îndreptate în exact acelaşi unghi. Sunt optimizări simţite chiar şi de pasagerii de
pe locurile din spate.