-
Căutare
Audi a pus ochii pe podiumul Raliului Dakar
03.01.2023
- Inovatorul Audi RS Q e-tron avansează cu emisii reduse spre viitor
- Mattias Ekström/Emil Bergkvist, Stéphane Peterhansel/Edouard Boulanger, Carlos Sainz/Lucas Cruz: o echipă de învingători
- Rolf Michl, directorul Audi Motorsport: "Ne așteaptă clipe incitante!"
Audi revoluționează din nou sportul cu motor, în manieră eficientă și în rândurile celor mai buni din domeniu: marca și-a definit ținte ambițioase pentru a doua ieșire de la Raliul Dakar a modelului RS Q e-tron. Astfel, echipa Audi Sport a primit un obiectiv clar de la Rolf Michl, directorul Audi Motorsport: având în vedere că în ianuarie 2022, la prima apariție de la Dakar a prototipului inovator cu sistem electric de propulsie, cu convertor de energie și baterie de înaltă tensiune, au fost posibile patru victorii de etapă, ținta pentru 31 decembrie 2022 - 15 ianuarie 2023 este obținerea unui loc pe podium la clasamentul general. Modelul a fost distins luna aceasta de revista Race Tech cu premiul Racecar Powertrain 2022.
Începând din ultima zi a anului, Mattias Ekström/Emil Bergkvist, Stéphane Peterhansel/Edouard Boulanger și Carlos Sainz/Lucas Cruz se vor măsura cu ceilalți concurenți de la Dakar pe parcursul a 14 etape, plus prologul inițial. 70% ale rutei din Arabia Saudită reprezintă teren nou pentru echipe. Organizatorul ASO a înăsprit semnificativ condițiile de participare pentru concurenți: la o lungime de 350 până la 500 de kilometri, ruta de concurs dintre Marea Roșie și Golful Persic este mai lungă și mai dificilă decât anul trecut. O provocare deosebită este impusă de deșertul Empty Quarter (Rub al-Khali în arabă, literalmente "Pătrimea goală"), cu dune de nisip de mare înălțime. "Simțim deja incitarea provocării sportive, dar totodată ne simțim optim pregătiți pentru raliu," a declarat Rolf Michl, directorul Audi Motorsport. "Automobilul nostru este acum foarte fiabil. Optimizările aduse la prima generație RS Q e-tron sunt semnificative. La fel și procesele noastre sunt mult mai bine exersate. Obiectivul nostru este o poziție pe podium. Ne-am pregătit cât mai amănunțit posibil, dar factorii externi rămân impredictibili. Pe aceștia nu vom avea posibilitatea să îi exersăm până în momentul raliului."
Fiecare dintre cele trei echipe de piloți va concura cu varianta 2, semnificativ îmbunătățită a modelului Audi RS Q e-tron. Modelul este omologat la categoria T1-U, ce deschide din 2022 drumul viitorului cu emisii reduse al raliurilor cross-country. Sistemele de propulsie de pe punțile față și spate sunt electrice, iar motoarele electrice sunt alimentate de o baterie de înaltă tensiune. Sistemul de comandă revizuit optimizează echilibrul energetic pentru diferitele sisteme. Convertorul de energie extrem de eficient este compus dintr-un motor turbo cu patru cilindri, plus o unitate motor-generator (MGU) adițională, ce funcționează în intervalul optim de operare și încarcă bateria. De asemenea, acesta procesează pentru întâia dată combustibilul inovator reFuels. Acesta este produs din elemente vegetale ce nu sunt folosibile pentru hrană și ajută la reducerea emisiilor de CO₂ cu peste 60%.
"În pregătirile noastre pentru cel mai dur raliu din lume, nu am lăsat nimic la voia întâmplării," a explicat Uwe Breuling, Directorul departamentului Aplicații automobile. "Am învățat multe din raliuri și din teste în primul nostru ani și am implementat absolut totul cu conștiinciozitate, în domeniul tehnic, logistic și organizatoric. Strânsa colaborare dintre Audi Sport, piloți, copiloți și echipa Q Motorsport își arată roadele și totul funcționează fără lacune."
La testele extinse și la raliul din octombrie, a doua generație a modelului RS Q e-tron a demonstrat că este un automobil fiabil și performant. "Am testat mașinile optimizate în amănunțime la Neuburg și piloții și copiloții au avut ocazia de a le conduce din nou," a detaliat Arnau Niubó Bosch, manager de proiect al departamentului Aplicații automobile. "Inginerii noștri i-au instruit în detaliu pe Mattias, Emil, Stéphane, Edouard, Carlos și Lucas cu privire la tehnologie, astfel încât să se poată ajuta singuri în cazul unor avarii pe parcursul etapelor. În concursul acesta de 15 zile, o zi proastă poate cauza dezavantaje majore."
Mattias Ekström, care s-a situat anul trecut pe locul 9 în clasamentul celor mai buni piloți Audi, a lăudat echipa: "Detaliile de la bord, planurile noastre clar definite, instrucțiunile, exercițiile de schimbare a roților, căutarea soluțiilor optime: ne-am luat munca foarte în serios și am procedat amănunțit și temeinic. De exemplu, deciziile au fost foarte detaliate în privința alegerii arcurilor în funcție de rută, depinzând de șansele de a da de sol stâncos sau de nisip." Copilotul său, Emil Bergkvist a remarcat avansul considerabil repurtat în Maroc: "Acolo am înțeles mai bine roadbook-ul. Astfel putem pilota la un nivel mai înalt și mai coerent. De asemenea, am conceput o strategie optimă pentru raliu împreună cu inginerii."
Stéphane Peterhansel, recordman la Raliul Dakar, cu 14 victorii, va concura acum pentru 35-a oară la cest raliu clasic de deșert. "Am dobândit siguranță în operarea mașinilor pe parcursul anului," a constata francezul. "Fiabilitatea automobilului este excelentă. În echipă se observă o reducere considerabilă a stresului. 3 parametri fac diferența: tehnologia, performanțele noastre, ale piloților și performanțele copiloților. Mă aștept la o concurență puternică din partea mărcilor Toyota și BRX." Edouard Boulanger este de aceeași părere ca pilotul său și urmărește îndeaproape concurența: "Ne aflăm într-o situație foarte diferită față de anul trecut. Atmosfera din echipă este foarte diferită acum. Toți suntem de această dată familiarizați cu Raliul Dakar. Starea de spirit este excelentă. Dar, totodată, și toți concurenții au specificații diferite pentru automobilele lor. Nu știm încă, la momentul actual, cum se va înclina balanța de putere."
Pentru triplul câștigător de Dakar, Carlos Sainz, esențială este evoluția vizibilă a echipei într-o perioadă foarte scurtă de timp: "Nu poți compara situația actuală cu situația de acum un an. Experiența câștigată cu mașina ne ajută foarte mult. Deci și obiectivele noastre se schimbă. În 2022 am fost precauți, pe când acum accedem spre vârf. Cea mai mare provocare rămâne în continuare Raliul Dakar în sine. Zi de zi ne rezervă noi surprize." Copilotul său Lucas Cruz se simte bine pregătit pentru asemenea situații: "Am reușit să cunoaștem în mare amănunt mașina, astfel încât să o putem repara și noi înșine în caz de probleme. Pentru noi, momentele de vârf vor fi etapele din deșertul Empty Quarter (Pătrimea goală). Ne așteaptă un Dakar foarte lung, cu zile adiționale în deșert."
Sven Quandt, de la Q Motorsport, își rezumă deceniile de experiență ca pilot și ca șef de echipă: "Anul acesta am terminat la timp și am trimis automobilele cu vaporul. Anul trecut am fost nevoiți să le transportăm cu avionul, pentru că am terminat târziu. Dar și după expediere, au mai fost încă multe pregătiri de făcut, inclusiv cu FIA și pentru planificarea Raliului. Oricât de siguri pe noi am fi: la Dakar nu poți ști niciodată sigur. Nu contează doar nivelul tehnologiei și al oamenilor, ci și norocul are un cuvânt de spus. E imposibil să prevezi totul. Dar suntem foarte bine pregătiți. Anul acesta ruta include din nou dune extrem de înalte. Comparativ, anul trecut dunele au fost relativ ușor de trecut. Raliul acesta ne solicită pe toți foarte intens: durează două săptămâni, dar din momentul în care ajungem aici, ne aflăm în total trei săptămâni în deșert. Rămâne de văzut cât de buni sunt concurenții noștri. Niciunul dintre ei nu și-a arătat capacitățile complete în 2022. Este posibil să nu putem vedea decât abia după primele trei-patru zile din ianuarie cât de puternic este cu adevărat fiecare."
Audi va transmite informații de la Raliul Dakar 2023 pe canalele sale oficiale de social media Audi Official și Audi Sport (Facebook și Instagram) și își va continua și în noul an formatul video de succes "Inside Dakar", pe Facebook și Audi MediaTV. Interviurile de ultimă oră cu piloții, copiloții și alți membri ai echipei vor informa spectatorii cu privire la variatele etape zilnice. Informațiile referitoare la rută, materialele video zilnice cu detalii importante și materialele din culise vor completa materialele de informare și entertainment. Reprezentanții media pot găsi materiale ample pe Audi MediaCenter: imagini la înaltă rezoluție, secvențe video, informații de bază, infografice și prezentări zilnice preliminare, interimare și de final de zi. De asemenea, televiziunea Eurosport va însoți ca de obicei Raliul Dakar cu transmisiunile sale zilnice.