-
Căutare
Dansând cu vulcanul: Audi A3 oferă performanțe dinamice mai impresionante ca niciodată
26.02.2020
· Sistem de tracțiune super-performant, experiențe dinamice incitante, plăcerea pură a condusului: tracţiunea quattro
· Manevrabilitate sportivă și directă: direcția progresivă cu caracteristici variabile
· Plaja amplă de setări permite agilitate, dar și confort la condus: controlul adaptiv al amortizoarelor
Audi va prezenta noul Audi A3 Sportback în premieră mondială la Salonul Auto de la Geneva. Dar înainte de acest moment mult așteptat, producătorul de automobile premium își trimite a patra generație a modelului său de succes într-un test cu adevărat special: pe insula São Miguel din arhipelagul Azore, jurnaliștii vor testa compacta sportivă, putând verifica pe drumurile incitante de acolo performanțele excelente ale mașinii.
Emoție pură: idea inițială
Într-un loc unde vulcanii au creat un întreg lanț de insule și unde activitatea vulcanică este încă intensă, Audi își demonstrează esența ADN-ului său: sistemul de tracțiune quattro. A patra generație a modelului A3 se va prezenta în forma sa cea mai incitantă, în natura neîntinată a insulei São Miguel, unde se organizează și spectaculosul Raliu al Insulelor Azore. Sistemul de tracțiune integrală al compactei etalează tehnologia cea mai nouă, dezvoltată de inginerii Audi.
Cuplajul multi-disc electro-hidraulic ce este controlat de un soft precis reprezintă elementul central al sistemului. Acesta asigură un nivel maxim de stabilitate, aderență și plăcere a condusului, în condiții de eficiență optimă. Interacțiunea cu suspensiile adaptive și direcția progresivă rezultă în performanțe sportive ce impresionează încă din primul viraj strâns al serpentinelor, pe drumurile montane în urcare, dar mai ales în coborâre.
Reglaje inteligente: tracțiunea quattro în detaliu
Cuplajul este instalat la capătul arborelui cardanic, în fața diferențialului de pe puntea spate, o poziție ce este benefică mai ales pentru distribuția sarcinii de pe punți. Cuplajul are în interior plăcuțe lamelare ce funcționează în baie de ulei. Inelele sale metalice de etanșare sunt poziționate unul în spatele celuilalt, în perechi, câte un inel al fiecărei perechi fiind ferm angrenat cu carcasa cuplajului ce se învârte cu arborele cardanic. Celălalt inel este angrenat cu arborele scurt de ieșire la diferențialul punții spate.
Audi a conceput special pentru A3 un sistem individualizat de control al distribuției electronice, pe care l-a integrat în sistemul de manevrabilitate dinamică Audi drive select. Acest sistem are în vedere și datele de la senzorii suspensiilor și nu detectează doar condițiile de mers și caracteristicile drumului, ci și stilul de condus al celui de la volan. Unitatea de comandă folosește aceste date ca bază pentru calcularea distribuției cuplului care asigură eficiența maximă și transmite aceste valori cuplajului, ceea ce este deosebit de eficient.
Sistemul de tracțiune integrală distribuie cuplul, cu variabilitate maximă, între puntea față și cea din spate. În codiții uzuale de mers, majoritatea cuplului motorului este transmisă către roțile din față. La demaraj sau când tracțiunea este redusă pe puntea față, cuplajul redirecționează cuplul cu viteză maximă: în acest caz se activează pompa electrică cu piston axial, ce aplică o presiune hidraulică de până la 44 de bari pe pachetul de lamele ale cuplajului. Cu cât lamelele sunt presate între ele mai mult de această pompă, cu atât mai mult cuplu este transmis către puntea spate. Valoarea maximă este de 100%. Cuplajul poate transmite o parte din cuplu către puntea spate și în situațiile în care șoferul rotește volanul în stil sportiv. Imediat ce șoferul începe să accelereze, cuplul apasă mașina în viraj. La schimbările de sarcină, distribuția cuplului permite o traiectorie precisă în viraj, ceea ce accentuează și mai mult dinamica.
Control deplin: sistemul electronic de control al stabilității
Sistemul de control selectiv al cuplului în funcție de roată reprezintă cireașa pe tortul caracteristicilor dinamice sportive și este o funcție a softului sistemului electronic de control al stabilității (ESC). Când A3 se deplasează cu viteză mare în viraje, softul acționează ușor frânele pe cele două roți de pe interiorul virajului. Diferența dintre forțele de propulsie de pe cele două punți direcționează mașina în viraj și îi permite să urmeze cu precizie unghiul de bracare. Astfel manevrabilitatea devine și mai agilă, fluidă și sigură.
Răspunsul perceptibil al tracțiunii quattro poate fi modificat și în funcție de cele trei moduri funcționale ale sistemului electronic de control al stabilității (ESC). Astfel, tracțiunea și stabilitatea la condus pot fi adaptate la cerințele celui care conduce automobilul. Când
ESC trebuie să intervină, ajustările sale sunt finuțe, practic imperceptibile. Transmisia maximă a puterii este dată în modul ESC ON. Aceasta înseamnă că accelerația este sigură și stabilă, cu derapajul minim al roților. Selectând modul Sport, șoferul poate face drift-uri
controlate și sigure pe suprafețele cu un coeficient de frecare redus, ca de exemplu pe zăpadă. Deraparea mai accentuată a roților din acest caz asigură o plăcere mai accentuată a condusului. În modul ESC OFF, derapajul posibil al roților este aproape nelimitat, permițând Audi A3 o manevrabilitate neîngrădită.
Variabilă în orice situație: direcția progresivă
Din cauza designului lor, sistemele obișnuite de direcție impun întotdeauna un compromis între sportivitate și confort. Direcția electromecanică oferită pentru Audi A3 soluționează însă acest conflict. Cremaliera dințată și pinionul au forme și dinți speciali, care permit asistarea variabilă, în funcție de unghiul de bracare. Când volanul este rotit mai mult, raportul este mai mic și direcția dă răspuns nemijlocit. Astfel scade efortul necesar pentru manevrarea volanului în traficul urban și crește considerabil confortul la manevrele strânse.
Pe șoselele virajate, direcția progresivă crește dinamic, permițând un stil de condus și mai sportiv. Volanul trebuie rotit de doar 2,5 ori de la un capăt la celălalt, iar raportul în poziția centrală este 14,3:1. Asistența este în armonie perfectă cu caracterul mașinii, adaptându-se la viteza de deplasare. La viteze mai mici, asistarea este mai pronunțată, pentru a permite manevrarea mai facilă. Pe măsură ce crește viteza, asistența direcției scade continuu. Astfel, șoferul va dispune de o direcție sigură, chiar și atunci când conduce la viteze mari pe autostradă.
Direcția progresivă este echipată cu un sistem electromecanic extrem de eficient, ce intervine cu asistență doar când este nevoie. Direcția "colaborează" strâns cu diferite sisteme de asistență, precum tempomatul adaptive cruise control, asistentul pentru evitarea coliziunilor și asistentul pentru parcare.
Tehnologie nouă de amortizare: suspensiile adaptive
Maleabile și confortabile sau rigide și sportive? Suspensiile pot fi reglate exact așa cum doriți, grație sistemului de suspensie cu amortizoare adaptive. Trei setări ale caracteristicilor de amortizare îi permit celui de la volan experiența unei plaje cât mai largi de caracteristici dinamice și o manevrabilitate extrem de agilă. Senzorii măsoară accelerația verticală a caroseriei și mișcarea relativă a fiecărei roți. Unitatea de comandă procesează semnalul în milisecunde și adaptează fiecare amortizor individual și continuu la condițiile impuse de șosea, la situația de mers și cerințele șoferului. Amortizoarele dispun de supape acționate electromagnetic, ce pot fi ajustate extrem de rapid și extrem de eficient. În funcție de poziția lor, acestea permit curgerea mai rapidă sau mai lentă a fluidului hidraulic, ceea ce modifică și caracteristicile amortizoarelor, de la maleabil la rigid.
Șoferul poate selecta setarea de bază a amortizoarelor, putând alege din Audi drive select între trei moduri: confort, auto și dinamic. Astfel, suspensiile își schimbă conduita, de la rularea maleabilă și confortabilă la condusul calm, la manevrabilitatea fermă, permițând șoferului să simtă clar diferențele. La condusul sportiv în viraje, amortizoarele susțin automobilul și au grijă ca acesta să nu se afunde prea mult la frânare. Astfel, roțile rămân în contact mai ferm cu șoseaua.
O chestiune de caracter: Audi drive select
Sistemul de manevrabilitate dinamică Audi drive select reprezintă interfața dintre șofer și suspensiile controlate, precum și sistemele trenului de rulare. Audi drive select permite selectarea unuia dintre cele cinci moduri: confort, auto, dinamic, eficient și individual. În acest sens, șoferul are la dispoziție un buton lângă schimbătorul de viteze. Dacă șoferul alege setarea "individual", el poate specifica liber reglajele într-o anumită plajă.
La fiecare dintre automobilele A3, Audi drive select variază caracteristicile răspunsului accelerației și al asistenței direcției. În funcție de dotări, sistemul include, de asemenea, reglajele pentru S Tronic, tracțiunea quattro și suspensiile cu controlul amortizării. Totodată, sistemul influențează sistemele de confort și siguranță, precum sistemul de aer condiționat, farurile matrix LED, dispozitivele de tensionare a centurilor de siguranță și adaptive cruise control.
În general, dotările, datele și prețurile specificate în acest document se referă la gama de automobile oferite în Germania. Rezervat dreptul de a opera modificări fără o informare prealabilă; acest document ar putea conține erori și omisiuni pentru care nu ne putem asuma răspunderea.